Suomen Merenkulku 225

26 SUOMEN MERENKULKU ■ FINLANDS SJÖFART Eckerö Line on hionut tämän, jo pitkään eri muodoissa kokeilemansa rahtireitin tehokkuuden huippuunsa. Toiminnan tehokkuus tukee myös kuljetettavien asiakkaiden kokonaistehokkuutta, joka lähtee siitä, että ajoneuvoliikenteen saapuminen satamiin tapahtuu kummassakin päässä kehäteitä pitkin kaupunkien ulkopuolelta, joten keskikaupungin ruuhkat voidaan välttää ja etenkin rahtiliikenteen kulku on sujuvaa. Samalla säästytään raskaan liikenteen haitoista ympäristölle. Rahtiliikenteen kylkeen on lisätty vielä lisäpalveluna mahdollisuus niille Viroon menijöille, jotka haluavat liikennöidä henkilö- tai pakettiauto kokoluokan kalustolla ilman tavanomaista viihteellistä ”taustakohinaa”. Laivamatka tarjoaa kuitenkin niin rahdinkuljettajille kuin automatkailijoillekin kauniin luontoelämyksen merellä tinkimättä parinteisistä laivamatkan oheispalveluista; hyvästä ruuasta ja lepohetkestä pitkien ajorupeamien ohessa. TOIMINNAN TEHOKKUUS ALKAA SATAMASTA Satamassa laivalle saapuva raskas liikenne ohjataan laivan vieressä sijaitsevalle lastauskentälle, jossa satamaliikenteen operaattori lajittelee rekat ennalta sovitun suunnitelman mukaisiin ryhmiin. Nordicport service niminen satamatoimintoja tarjoava palveluyritys hoitaa tuon osuuden Vuosaaren satamassa Se lajittelee lastattavan materiaalin siten että lastauksesta vastaava yliperämies voi helposti pyytää lastattavat yksiköt haluamassaan järjestyksessä m/s Finbo Cargo, tehokas kuljetusyksikkö tekee hyvää tulosta Vuosaaresta Muugaan Finbo Cargo aluksesta on tullut volyymiltään suurin rahdin kuljetusyksikkö liikenteessä Helsingin Vuosaaresta, Tallinnan Muugaan. merimatka on lyhyt ja selkeä. Matkan kesto satamamanövereineen on 2,5 tuntia. TEKST JA KUVATI: JAAKKO HERNESNIEMI Muugan satama on avoin pohjoisille tuulille. Tässä satamaa lähestyttäessä katse on suuntaan 360°. / Hamnen i Muuga är öppen för nordliga vindar. Här närmar sig fartyget hamnen med blicken riktad mot 360°.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0MzgwNw==