FINLANDS SJÖFART ■ SUOMEN MERENKULKU 21 på att rätt mängd mat tillagas och har noggrant undersökt upplägget på lugnare avgångar för att även då erbjuda en lyckad bufféupplevelse. Vi har övat mycket på olika arbetssätt. Med dessa metoder har vi lyckats minska matsvinnet betydligt. Själv tycker jag att mat ska behandlas med respekt – att slänga mat är helt enkelt fel. Det är en värdefråga, men också en ekonomisk sådan om man tillagar mat man inte får betalt för. EN NY STARK HÖRNSTEN: NORDSJÖ–MUUGA – Generellt har efterfrågan på frakt ökat med i snitt fyra procent per år. Kriget och den ekonomiska lågkonjunkturen har dock bromsat upp hela fraktmarknaden något. Men jag tror att när den ekonomiska nedgången jämnas ut kommer tillväxten tillbaka. Rutten Nordsjö–Muuga betjänar export och import utan att behöva ta hänsyn till passagerartidtabeller. En stabil och effektiv fraktlinje är en växande hörnsten för bolaget. Samtidigt som passagerartrafiken och viss frakt hanteras av Finlandia i Västra hamnen i Helsingfors, går den mer utmanande frakten tyst men stadigt från Nordsjö. Linjen transporterar lastbilar, containrar och fordon – även bilresenärer – effektivt ut från stadstrafiken, som ett mer miljövänligt och logistiskt fungerande alternativ. På frågan ”Kommer det inte snart att ta stopp när båten är full både dit och tillbaka?” svarar Taru Keronen skrattande: ”Det går ju att skaffa fler båtar.” – När vi skaffade fartyget m/s Finbo Cargo låg fokus just på att erbjuda dessa möjligheter: IMO-transporter, särskilt de som kräver öppet däck. Enligt min uppfattning är vi den enda aktören på rutten som kan erbjuda detta. Sedan har vi även specialtransporter med extra breda fordon och liknande, som inte ens kan föras genom centrum till färjan. Passagerartrafiken med m/s Finbo Cargo gör det också möjligt att betjäna bilresenärer som prioriterar en snabb överfart i lugn miljö. Samtidigt undviks trafikstockningar i hamnstädernas centrum. Man kommer direkt från ringväg till ringväg. ESTLAND ÄR NÄRA, ESTLAND ÄR SÄKERT, ESTLAND ÄR ENKELT – Efterfrågan på passagerartrafik styrs av externa faktorer, och marknaden har förändrats därefter. Prisnivån i Estland är i förändring, inflationen är hög. Därför måste vi hitta andra motiv för att resa. Vi är beroende av internationell turism till Finland. Turisterna kommer ju inte till Finland för vår skull, utan för att Finland som resmål är intressant. Jag ser, helt ärligt, fler hotbilder inom passagerartrafiken än frakttrafiken. Jag tror inte på något sammanbrott, men tillväxten kan bli svår. Estland är nära, säkert och enkelt – därför tror jag att olika typer av minisemesterresor kommer att stå sig. Sådana resepaket kommer vi att fortsätta erbjuda. Från att ha varit en destination för billig alkoholförsäljning har vi gått till en mer ”normal” destination – ett resmål där man går på museum, restaurang och bilutflykter. Det ställer nya krav på vårt utbud. PERSONALSITUATIONEN ÄR GOD Det är i dagsläget lätt att hitta personal inom hospitalitybranschen. Det är svårare att rekrytera teknisk personal, men även det har vi lyckats med. Vi har ett gott rykte som arbetsgivare. Många kommer också via rekommendationer. I flera år har vi deltagit i undersökningen ”Great Place to Work” och den har gett oss värdefull information om personalens önskemål. Dessutom har vi utvecklat vårt ledningssystem ”Eckerö Line Way”, vars syfte är att säkerställa ett enhetligt ledarskap på alla avdelningar. Vi satsar mycket på utbildning av förmän och får dessutom stöd av en arbetsrättsjurist. Detta avspeglas i den goda personalstabiliteten och i att vi har haft relativt lätt att rekrytera. DIN MEST UTMANANDE OCH MEST GIVANDE UPPLEVELSE? – Pandemitiden var verkligen utmanande. Hela vår verksamhets överlevnad var ständigt hotad. Under min karriär har jag upplevt flera svåra perioder, men de har oftast varat några månader. Detta varade i nästan tre år. Det krävdes mycket att ta sig igenom det, dag för dag, från hand till mun. – Det mest givande har varit att starta och etablera m/s Finbo Cargo:s -verksamhet. För mig personligen har det varit mycket tillfredsställande att vi lyckats. Det har inte varit helt enkelt. Det fanns många tvivlare – både internt och externt. Men jag hade en stark vision både strategiskt och operativt om att projektet kunde lyckas. Nu när det gått vägen kan jag vara glad och känna genuin tillfredsställelse över resultatet. TILL SIST – MENINGEN SOM SAMMANFATTAR ECKERÖ LINES VISION FÖR 2030 När Taru Keronen tillfrågas om att sammanfatta Eckerö Lines framtidsvision i en enda mening, tvekar hon inte: – Eckerö Line är det naturliga förstahandsvalet när någon behöver resa eller transportera – de som en gång använt oss, kommer garanterat tillbaka. JAAKKO HERNESNIEMI ”De internationella kunderna är ett växande segment – främst européer och sedan amerikaner. Svenskar och andra skandinaver reser inte till Finland. Så är det bara.”
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0MzgwNw==