FINLANDS SJÖFART ■ SUOMEN MERENKULKU 19 Bolagets verkställande direktör Taru Keronen har lett Eckerö Line Ab Oy i över två decennier, och hon har en tydlig bild av både nuläget och framtida steg. I denna intervju berättar Keronen om den strategi med vilken Eckerö Line konkurrerar med större aktörer, hur framtiden för färjeresandet ser ut – och vilken mening hon skulle använda för att sammanfatta Eckerö Lines vision för år 2030. MÅLET ÄR STABIL TILLVÄXT Eckerö Line, som opererar mellan jättarna Viking Line och Eckerö Lines verkställande direktör Taru Keronen ser med tillförsikt på framtiden Färjetrafiken mellan Helsingfors och Tallinn är en av de mest trafikerade sjölederna i Östersjön – och samtidigt ett av de mest konkurrensutsatta marknadsområdena. Bland de tre stora rederierna verkar även det finländska Eckerö Line, som har profilerat sig med snabb, smidig och kundorienterad resetrafik. Tallink Silja, har lyckats bevara sin position i trafiken mellan Helsingfors och Tallinn – och gjort det på sitt eget sätt. Enligt vd Taru Keronen ligger Eckerö Lines styrkor i tydlighet, effektivitet och att kunden vet vad hen får: – Eckerö Line Ab Oy:s verksamhet är inne på ett mycket stabilt spår. Vi har två fartyg: m/s Finlandia och m/s Finbo Cargo, som sattes i trafik 2019. Början handlade förstås om att hitta rätt verksamhetsmodeller, men nu är situationen stabil. Även passagerartrafiken med m/s Finlandia har stabiliserats efter pandemin.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0MzgwNw==