FINLANDS SJÖFART ■ SUOMEN MERENKULKU 17 päästöjä vähintään 9% 22,5 solmun nopeudessa. Alukseen asennettiin uudet ruotsalaisen Kongsberg-yhtiön kehittämät Promas-peräsimet ohjausjärjestelmineen sekä uudet, tehokkaat potkurinlavat. Tämän ratkaisun tuloksena polttoainekustannukset alenivat noin kymmenen prosenttia, joka on huomattava säästö. Samassa yhteydessä pohjamaalaukset uusittiin käyttämällä uudentyyppistä matalakitkaista maalia. Nyttemmin on molemmat alukset käsitelty tällä menetelmällä. Tästä toimenpiteestä huolimatta alusten säännöllistä pohjanpesua on tehostettu etenkin kesäaikaan, kun vedenalaisen kasvillisuuden kasvu on voimakkainta. Lisäksi aluksilla energiasyistä moottorin hukkalämpö otetaan talteen ja hyötykäytetään. Monia pienempiä asioita, kuten Led tekniikan käyttöönotto, liedet on kaikki vaihdettu induktioliesiin. M/s Finlandia on yöt maasähkön varassa. Laivoille on myös tuotu uutta teknologiaa, millä päälliköt voivat seurata energian kulutusta reaaliajassa. He siis näkevät miten taloudellinen ajotapa vaikuttaa polttoaineen kulutukseen. – Operatiivisella puolella me olemme erittäin tarkkoja siitä, että me noudatamme aikatauluja. Tämä on maapuolen ja meripuolen yhteispeliä. ’Laiva lähtee silloin kun laivan pitää.’ Tämä periaate vaatii myös maapuolelta ymmärtämistä ja sitoutumista asiaan. Tällä tähdätään siihen, että kun laiva lähtee ajoissa, voidaan ajaa hitaammalla nopeudella vähemmällä kulutuksella. Myös satamien uudenajan imukuppikiinnitysjärjestelmät tukevat samaa asiaa. Sillä säästetään sekä kiinnittäytymisessä mutta etenkin irrottautumisessa luokkaa viisi minuuttia/operaatio. Se tuntuu vähältä, mutta kun se kertautuu kaksitoista kertaa päivässä 360 kertaa vuodessa silla alkaa olla merkitystä. Satamat ovat rahoittaneet järjestelmän, joten varustamolle jää satamapalvelusta maksettavaksi vain sama hinta kuin köysikiinnitystä käytettäessä. –Polttoaineen hinta, kulutus ja vaihtoehtoiset energiat ovat taloudellisen toiminnan fokuksessa. Polttoaineen hinta on kovin epävakaa. Nyt tammikuussa, kun m/s Finlandia seuraavan kerran telakoidaan, niin alukselle lisätään konteineriin rakennettu ”sähköpatteri”. Iso akku, johon voidaan tallentaa halvan energian tarjolla ollessa energiaa, jolla taas voidaan korvata osa kulutuksesta. Tällainen ’kotiakku-teknologia’ tekee tuloaan maailmalla laajemminkin. –Kaikki edellä mainitut toimet tähtäävä yhteen ainoaan strategisesti tärkeään asiaan, liikevaihdon kasvuun. Summa summarum voidaan sanoa, että jotta päästään jatkossa taloudellisesti kannattavaan tulokseen niin meillä täytyy olla merkittävästi isompi liikevaihto kuin aikaisemmin. Tämä on hyvä summaavuus taloudellisesta tilanteesta. Taka-ajatuksena on, että meidän on ajettava enempi ja laskelmien mukaan, jos myyntiä lisäajoista voidaan lisätä, sillä voidaan rahoittaa yhä kohoavia kiinteitä kustannuksia, jotka jo nyt ovat todella suuret. ASIAKASKOKEMUKSEN JATKUVA KEHITTÄMINEN JA DIGITAALINEN PALVELUYMPÄRISTÖ Asiakaspalvelukonsepteista tärkeitä ovat esimerkiksi ’jonotuksen vähentäminen’. Tutkimme koko ajan asiakassegmenttejämme erilaisilla kyselyillä. Lisäksi mittaamme asiakastyytyväisyyttä. Käytämme mittarina NPS lukua, (Net Promotor’s Score). Sen avulla saadaan hyvää tietoa jopa koskien jonkin yksittäisen lähdön palautteita. me saamme yleisesti ottaen Todella paljon asiakaspalautetta. Asiakkaille liikenteeseen 2019. Alku oli sen suhteen tietenkin toimintamallien etsiskelyä, mutta nyt tilanne on vakiintunut. Myös kolikon toinen puoli, matkustajaliikenne m/s Finlandialla on pandemian jälkeen vakiintunut. – Jos tästä markkinatilanteesta sanoo jotakin niin Tallinkilla on kokonaisuutena suurin markkinaosuus ja me olemme kakkosena. Viking Line on kokonaisuuden kolmonen. Järjestys peilaa laivojen määrää. Tallinkilla on kolme, meillä kaksi ja Viking Linella yksi. Matkustajaprofiileista voi sanoa, että meidän asiakkaamme ovat pääsääntöisesti tästä pääkaupunkiseudulta, kaikkiaan noin 60% asiakkaistamme on suomalaisia. 20% Baltiasta (Viro plus muut) ja loput 20% ovat kansainvälisiä asiakkaita. Kansainväliset asiakkaat ovat kasvava segmentti. Eurooppalaiset etunenässä ja sitten USA. Ruotsalaiset ja muut skandinaavit ei matkusta Suomeen. Niin se vain on. ECKERÖ LINEN KILPAILUVALTIT: HYVÄ RUOKA, VIIHDE JA ERINOMAINEN PALVELU, LISUKKEENA TEHOKAS RAHTILIIKENNE – Ensinnäkin meillä on erittäin hyvä aikataulu molemmilla laivoilla. Lähdöt on suunniteltu niin, että ne palvelevat aina jotain asiakassegmenttiä. Kilpailuvaltteina ovat samat kulmakivet, jotka ovat aina meillä olleet. Viime vuosina olemme parantaneet aikataulua sekä Finlandian että Finbo Cargon osalta. Finlandian aikataulu muuttui 2018 niin että se ajaa 6 lähtöä vuorokaudessa. Vuodesta 2023 Finbo Cargo on ajanut lauantaita lukuun ottamatta sekin kuusi vuoroa. – Matkustaja- ja rahtimäärät ovat nousseet tänäkin vuonna jonkin verran. Ei mitään ihmeellistä, mutta kuitenkin. Koronan seurausta on se, että iäkkäämmät ihmiset lopettivat matkustamisen. Heidän paluutaan odotetaan yhä. Kansainvälisiin asiakkaisiin Koronalla ja tällä nykyisellä sotatilanteella on vaikutusta. Kaikki varmaan ymmärtävät, että venäläisiä turisteja ei Suomessa ole ja kiinalaisia Koronan seurauksena on edelleen vähemmän. Mutta sitten toisaalta taas meillä on Euroopasta ja esimerkiksi USA:sta asiakkaita enemmän. TALOUDELLINEN TILANNE VAKAA MUTTA EU-MÄÄRÄYSTEN PURISTUKSESSA Yhtiön taloudellinen tilanne on vakaa. Vuodesta 2022 lähtien kun lähdettiin toipumaan pandemiasta vuodet ovat tj. Kerosen mukaan olleet vakaita ja voitollisia. Vuosi 2025 on alkanut edelleen samoissa merkeissä. Suurin huoli varustamossa liittyy tällä hetkellä ympäristöasioihin. EU:n ympäristövaatimukset ovat todella paljon kiristyneet. Merenkulun päästökauppa, joka alkoi vuonna 2024 kiristyy vuoteen 2026 asti, josta alkaen yhtiö joutuu kompensoimaan kaikki hiilidioksidipäästöt sataprosenttisesti. Tuo on tietenkin iso lisäkulu. Siinä rinnalla EU on myös asettanut kiristyviä vaatimuksia biopolttoaineen käytölle, jota Eckerö Line käyttää tj. Kerosen mukaan nyt 2% kokonaiskulutuksesta. Biopolttoaineen hinta on moninkertainen perinteiseen polttoaineeseen verrattuna. Kaiken lisäksi EU-vaatimus kasvaa vuosi vuodelta eksponentiaalisesti. Teknisesti laivat lienevät sellaisia, että moottorien muokkaaminen ei oikein onnistu – Moottorien vaihto olisi se keino ehkä… KUSTANNUKSIA YRITETÄÄN ALENTAA JA ETSIÄ SÄÄSTÖJÄ MONIN TAVOIN M/s Finlandialle tehtiin tammikuussa -24 energiatehokkuusinvestointi, jonka tavoitteena oli vähentää aluksen CO
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0MzgwNw==