Suomen Merenkulku 224

FINLANDS SJÖFART ■ SUOMEN MERENKULKU 39 MERIKAPTEENI Jura Sakari Luhtanen 24.9.1979 – 7.4.2024 8.4.2024 meidät saavutti järkyttävä uutinen. Jura oli menehtynyt onnettomuudessa työajan ulkopuolella kesken työjaksonsa Friendland-aluksessa Kantvikin satamassa. Järkytys työyhteisössämme oli suuri, olihan Jura terve nuori mies täynnä energiaa. Jura syntyi Alavudella. Hän kävi lukion Uudessakaupungissa ja suoritti perämiesopiskelut Satakunnan ammattikoulussa vuosina 2000–2003. Merikapteenin opinnot hän suoritti Yrkeshögskolan Noviassa Turussa, josta hän valmistui vuonna 2011. Merikapteenin pätevyyden hän sai heti alkuvuonna 2012. Vapaa-ajallaan Jura harrasti uimista ja erilaisia urheilulajeja. Mökki Kustavissa oli hänelle tärkeä paikka. Ensisilmäyksellä Jura oli totinen mies, mutta hyvin nopeasti kuoren alta löytyi kuitenkin hymyilevä ja jopa naurava, hauska ja avoin mies, jonka kanssa oli helppoa puhua ihan mistä vaan. Huumori ja sarkasmi olivat Juralla hyvin hallussa, eikä hän kainostellut turhia. Ongelman sattuessa kohdalle hänen oli helppo sekä hakea että antaa tukea niin ammatillisissa kuin yksityisasioissa. Itse tutustuin toden teolla Juraan aloittaessamme työskentelyn matkailujäänmurtaja Sampolla vuonna 2019. Siellä Jura toimi vuoroin yliperämiehenäni ja vuoroin vaihtoparinani. Yhteinen historiamme alkoi kuitenkin jo Rauman merikoulussa, kun opiskelimme yhdessä tulevaa linjaluotsitutkintoa Kemin ajoksen väylää varten. Teimme paljon yhteistyötä myös valmistautuessamme Rauman Rihtniemen linjaluotsitutkintoon, jota tarvittiin Polaris VG -alukseen, jossa Jura otti komennon minun jälkeeni. Lisäksi Juralla oli vapautus luotsin käytöstä Meriauran kaikkiin aluksiin, joihin se oli mahdollista saada. Juran työskentely näiden asioiden parissa oli erittäin määrätietoista ja pikkutarkkaa. Hän ei jättänyt mitään sattuman varaan. Ehkä se johtui siitä, että hän todella rakasti työskentelyä saaristossamme. Tähän johtopäätökseen pääsee helposti selaamalla hänen ammattihistoriaansa, jossa painopiste oli selkeästi saaristossamme toimivilla aluksilla. Työhistoria on vakuuttava: meille yhteisten tutkimusalus Arandan, matkailujäänmurtajan, kuivarahti- ja RoRo-alusten lisäksi hän ehti toimia monenlaisissa aluksissa pienistä isoihin – kaikkea löytyy proomusta lauttoihin. Historiaa on myös lukuisten suomalaisten varustamojen kanssa. Tiukat paikat eivät häntä hetkauttaneet, sillä olihan hänellä aivan poikkeuksellisen hyvät laivankäsittelytaidot. Tässäkin näkyi selvästi hänen rauhallisuutensa ja määrätietoisuutensa. Kansallisuus, sukupuoli ja ikä olivat Juralle toissijaisia seikkoja. Hänen katseensa työkavereissa kiinnittyi ammattitaitoon. Hän innosti, kannusti ja tarvittaessa patisti pyyteettömästi muita heidän pyrkimyksissään. Hän käytti myös tehokkaasti omaa verkostoaan yrittäessään auttaa muita eteenpäin. Jura ratkaisi asiat keskustelemalla, rauhallisesti ja määrätietoisesti. Kerättyjen tietojen perusteella on helppoa todeta, että Jura oli todella pidetty esimiehenä, tai kuten eräs yhteinen ystävämme totesi: hyvä työkaveri ja ystävä. Se kertonee kaiken tarvittavan.  THORD VAENERBERG SJÖKAPTEN Jura Sakari Luhtanen 24.9.1979 – 7.4.2024 Den 8.4.2024 nåddes vi av den förskräckliga nyheten. Jura hade omkommit i en olycka utanför arbetstid mitt under sitt arbetspass på fartyget Friendland, i Kantviks hamn. Chocken i vår arbetsgemenskap var stor, Jura var ju en frisk ung man full av energi. Jura föddes i Alavuus. Han gick gymnasiet i Nystad och avlade styrmansexamen i Satakunnan ammattikoulu åren 2000–2003. Sjökaptensstudierna genomförde han i Yrkeshögskolan Novia i Åbo varifrån han utexaminerades år 2011. Sin sjökaptensbehörighet fick han i början av år 2012. På sin fritid simmade han och sysslade med olika fysiska aktiviteter. Stugan i Gustavs var en viktig plats för honom. Vid första ögonkastet var Jura en alvarlig man, men under skalet fann man snabbt en leende till och med skrattande man, det var lätt att prata om vad som helst med honom. Jura hade ett gott sinne för både humor och sarkasm och han blygdes inte för mycket, vid problem hade han lätt att både ta emot och ge råd såväl i privata som yrkesrelaterade ärenden. Själv lärde jag känna Jura år 2019 då vi började vårt jobb ombord på turistisbrytaren Sampo. Där jobbade Jura tidvis som min överstyrman och tidvis som min avlösare. Vår gemensamma historia började redan i Raumo navigationsskola där vi tillsammans studerade inför linjelotsexamen på Kemi Ajos farleden. Vi samarbetade även mycket då vi förberedde oss för Raumo Rihtniemi linjelotsexamen, vilken vi behövde på Polaris VG där Jura tog över kommandot efter mig. Juras arbete var noggrant och målmedvetet, han lämnade inget åt slumpen. Kanske berodde detta på att han verkligen älskade att jobba i vår skärgård. Den här slutsatsen är lätt att dra då man bläddrar i hans yrkeshistoria, där tyngdpunkten tydligt vilar på fartyg som rört sig i skärgården. Yrkeshistorian är imponerande: utöver de för oss gemensamma forskningsfartyget Aranda, turistisbrytaren Sampo, torrlast och RoRo fartyg, verkade han på många olika fartyg i olika storleksklasser. De flesta typer hittas, allt från pråmar till färjor. Han hade även en bakgrund med ett flertal finska rederier. Trånga besvärliga platser bekom honom inte, då han hade exceptionellt goda manövreringsfärdigheter. Även här syntes hans lugn och målmedvetenhet. Nationalitet, kön och ålder var sekundärt för Jura, hos sina arbetskamrater fäste han sin uppmärksamhet vid kompetensen. Villkorslöst inspirerade, uppmuntrade och vid behov pressade han andra i deras strävanden. Han utnyttjade effektivt eget nätverk då han försökte hjälpa andra mot sina mål. Han löste saker genom lugn och målmedveten diskussion. På basen av den information jag samlat in är det lätt att konstatera att Jura verkligen var omtyckt som förman, eller som en gemensam vän utryckte sig: en god arbetskamrat och vän, det berättar troligtvis allt värt att veta.  THORD VAENERBERG IN MEMORIAM

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0NTUwMw==