22 SUOMEN MERENKULKU ■ FINLANDS SJÖFART På campus träffades Camilla Löfman, en student som precis börjat sina studier till sjökapten. Hon berättade om hennes erfarenheter som sjöman i början av sin karriär i följande kort intervju: Du nämnde att du redan har erfarenhet av sjöarbete. Skulle du kunna berätta om det? — Jag gick direkt till yrkesskolan Ekami efter grundskolan år 2016. Jag tog examen våren 2020 som vaktperson. Jag har främst arbetat som matros. Från förra sommaren till december hade jag mitt första jobb som styrman på Bore rederiet. Jag trivdes också med att vara styrman. Det var ganska annorlunda jämfört med att vara matros. Mycket nya utmaningar. Varför ville du bli sjöman? — Efter grundskolan kändes det som att gymnasiet inte riktigt var min grej. Men jag är från Kotka och har alltid varit intresserad av båtliv och segling. Sjöfarten verkade vara något jag ville prova på. Nu när du har lite erfarenhet av arbetslivet, hur känner du för branschen? — Det här har verkligen motsvarat mina förväntningar. Eftersom jag trivs med det här ville jag fortsätta studera och därför sökte jag till Xamk. Jag har redan hunnit träffa några andra studenter som började från samma bakgrund här. Dessutom finns det några som planerar att studera medan de arbetar, men jag har ännu inte träffat dem. Arbetar dessa som studerar från arbetslivet redan till sjöss? — Ja, eftersom man vanligtvis arbetar i perioder till sjöss kan man använda lediga perioder för att studera, men det är säkert tungt. Jag har fått två års studieledighet från mitt jobb på Bore. Hur har du kontakt med dem som har varit med i utbildningen från början? — Vi har gemensamma lektioner. Jag deltar i de kurser som valts för min studieplan. Jag tycker att det här är en bra ordning. Samtidigt integrerar man sig med resten av studentgruppen. Låt oss prata lite mer om sjöarbetet. Hur ser du det som en träningsperiod? — Ja, även om man har gått utbildningar och genomfört praktik är ingen riktigt redo ännu. Sjöfarten är sådan att man måste börja från grunden och sedan klättra och bygga sin egen karriärväg. Det tar tid. För vissa räcker inte ens tio år för att få sjökaptensbrevet. Själv har jag trivts väldigt bra med däckarbete. Jag har en fast tjänst som matros på Bore och sannolikt kommer jag att återvända till det jobbet efter den här utbildnings fasen. När det gäller studierna här på högskolan, inkluderar undervisningen mycket mer än bara navigering. Vad tycker du om det? — Det måste vara så. Om man tänker att vi i slutändan utbildas till skeppare kan vi inte bara vara block. Vi måste ha förståelse för andra saker än bara navigering, allmän kunskap om till exempel sjukvård ombord. Språkstudier är viktiga, och matematiska ämnen är grundläggande, på dem bygger många andra saker. Engelska ingår i programmet och nu är även svenska obligatoriskt. Personligen tycker jag att svenska är mycket utmanande eftersom jag bara studerade det i grundskolan. Men det är ett faktum att det finns många ombord vars modersmål är svenska. Till exempel ålänningar eller skärgårdsbor. Även om det officiella arbetsspråket är engelska har jag börjat känna att det skulle vara användbart att också kunna svenska. Studenter har vanligtvis en negativ inställning till svenska eftersom de fortfarande ser det som ett nödvändigt ont. Jag kan inte säga så mycket om den här skolan eftersom jag började i januari. Självklart är engelska viktig och blir allt vanligare. Har du hunnit bekanta dig med utbildningsfartyget Merikarhu? — Jag har inte ens satt min fot där ännu. När jag studerade till styrman på Ekami användes fartyget Katarina fortfarande som skolfartyg. Praktiksystemet är en väg till praktikplatser, tycker du det är en bra väg? — Jag har i alla fall bara bra erfarenheter av det. Ett tydligt och bra system. Jag har alltid fått en praktikplats när jag anmält mig och fått vara där och praktisera hela perioden. Hur blev du bemött på dina praktikplatser? — Det berodde naturligtvis på fartyget och dess kultur. Det bästa var när jag fick göra precis det arbete som besättningen gjorde. Jag fick lära mig och blev involverad i allt. På vilka fartyg har du varit praktikant? — Jag har varit på bogserbåtar hos Håkans och sedan på Finnlines fartyg. Jag fick också jobberbjudanden den vägen. Jag var till exempel på Finnlines två gånger, men sedan fick jag jobb hos bogserbåtarna och var där i ett par år. Därifrån sökte jag sedan till Bore, där jag var ombord på m/s Estraden - som seglar i den soliga Italienska interntrafiken, säger Camilla Löfman glatt i slutet av intervjun. Intervjun med Camilla Löfman, student till sjökapten Sjökaptensstuderande, Camilla Löfman på campus FOTO: JAAKKO HERNESNIEMI
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0NTUwMw==