Suomen Merenkulku 224

FINLANDS SJÖFART ■ SUOMEN MERENKULKU 21 "I december 2023 fick vi en förfrågan från Xamk om omorganisering av utbildningen så att en del av studiepoängen skulle vara utanför examensomfattningen. Denna del utanför examensomfattningen skulle bestå av handledning. Traficom anser att utbildningsarrangörerna har en viss möjlighet att organisera utbildningen på det sätt de önskar fram till en viss punkt. Det är dock viktigt att komma ihåg att utbildningen måste uppfylla kraven enligt STCW-konventionen för att en sjöfartskvalifikation ska kunna beviljas. Trots att den handleda praktiken skulle vara placerad utanför examensomfattningen måste den handleda praktiken vara lämpligt övervakad, bedömd och godkänd som en del av sjöfartsstudierna. Utbildningsarrangören måste ha en tydlig plan för övervakning och främjande av den handleda praktiken, som visar hur studenten stöds och motiveras att genomföra den handleda praktiken som krävs för att erhålla sjöfartskvalifikationen efter att ha erhållit examensbeviset. Vi har ännu inte fått denna plan från Xamk för vår bedömning. Examensbeviset måste vara så tydligt att det inte finns några tolkningsmöjligheter för delar av examen som studenten har genomfört. Ett examensbevis som inte innehåller alla delar av den handleda praktiken enligt kraven i STCW-konventionen kan inte godkännas för utfärdande av sjöfartskvalifikationen." NY CAMPUS SNART KLAR Sydöstra Finlands yrkeshögskola Xamk håller på att färdigställa en ny campusbyggnad i Kotka. Den eleganta stålramsbyggnaden kommer att överlämnas i början av juni. I planeringen av institutionen har man betonat distansarbete och -studier. Leveranser om inredning och möbler pågår för närvarande. Simulatorer och teknisk utrustning väntar på att installeras, och installationerna kommer att påbörjas så snart som möjligt. En del installationer görs redan nu på våren och resten görs när campuset har överlämnats. Förutom sjöfart kommer campuset att ha många tekniska utrustningar och laboratorier för olika studieprogram, till och med ett minisjukhus och en ambulanssimulator. Vid början av hösten 2024 ska allt vara klart för studenterna. Dessutom kommer KotkaHaminas utbildningskommunförbunds Ekamis sjöfartsverksamhet att flyttas från dess befintliga sjöfartsskolslokaler till den nya campusen. Dessutom kommer Maritime Safety and Transportation Research Center, ’Merikotka’ att flyttas till den nya campusen, vilket innebär att alla sjöfartsaktörer kommer att vara under samma tak. Arkitektoniskt sett påminner byggnaden den intilliggande Maritime Center Vellamo, där bland annat Finlands sjöfartsmuseum och undervisnings- och seminarierum, auditorium och restaurang finns. Tack vare de möjligheter som Vellamo erbjuder kommer campuset att ha ytterligare utrymmen som lämpar sig för evenemangsändamål. Hamn-Arenan, centrum för evenemang och möten, som öppnades 2023, är det tredje elementet i gruppen som bildar en unik helhet tillsammans med Xamks campus och Maritime Center Vellamo. Den goda placeringen kompletteras av det närliggande Kotka ’Stamhamn’, där skolfartyget Merikarhu har sin förtöjningsplats. TEKNOLOGIFÖRETAGET WÄRTSILÄ BAKOM SIMULATORSTEKNOLOGIN Teknologiföretaget Wärtsilä levererar den senaste sjöfartssimulatorsteknologin för sjöfartsutbildningen. Beställningen gjordes av Sydöstra Finlands yrkeshögskola Xamk och Kotka-Haminas utbildningskommunförbund Ekami tillsammans. För sjöfartssimulering kommer det att finnas två stora och tre medelstora fullskaliga kommandobroar, där manövreringen sker i 360 graders vy. Navigationsprogramvaran i simulatorerna är de senaste versionerna av Wärtsiläs ’Navi-Trainer Professional- och Techsim’-simuleringsprogramvaror. Manöverkonsolerna är utrustade med Navi Sailor- och NACOS Platinum-broövervakningssystem. För maskiningenjörsutbildning kommer det att finnas två maskinrumssimulatorer med fullt utrustade maskinövervakningsrum. Sjöräddningsutbildningen flyttas till Kotkas simhall, där räddningsövningarna kommer att koncentreras när den gamla ’Pookinmäki’ campus stängs. GENOM PRAKTISK UNDERVISNING TILL TEORIN ’Finlands Sjöfart’ besökte nyligen skolfartyget Merikarhu (SM 1/24), där personal och lärare intervjuades. Artikeln hänvisade till underhålls- och underhållsarbeten på fartyget och deras undervisning. Frågan om hur ser denna del av utbildningen ut i högskoleundervisningen ställs till utbildningschefen Olli-Pekka Brunila, som svarar: "Studerande introduceras till olika arbetsuppgifter som förekommer ombord på fartyget. De övar där på rengörings- och underhållsuppgifter samt till exempel målning. Genom båthantering får de träning i båtläggning och lossning i hamnen, och först under det andra året i utbildningen börjar studerande bekanta sig med styrningsfrågor. För någon kan det vara en överraskning när träningen börjar med städ- och underhållsarbete. Ett av syftena med skolfartyget och praktikperioderna är dock att belysa alla aspekter av arbetet. Jag har hört att det kan hamna personer i utbildningen vars bild av sjöfart har formats på grundval av egna sjöresor med passagerarfartyg. Liksom i alla arbetsuppgifter har även dessa sina sidor. Det är bra om realismen kommer fram så tidigt som möjligt. För läroanstalten är alla avbrott naturligtvis dåliga. Vi får ju betalningen från undervisningsstyrelsen först när vi har fått ut dokumenten härifrån. Först då skickar vi en faktura till undervisningsstyrelsen. " Brunila fortsätter: "När det gäller utbildningskostnaderna kan jag säga att sjöfartsutbildning är dyrt jämfört med till exempel utbildningar för logistiktradenomer. Avslutningen är också mycket långsammare, särskilt när det gäller ämnen som omfattar mycket teori, till exempel matematik inom LUMA (naturvetenskap och matematik). På individnivå kan vissa saker vara lätta för vissa, men andra kan behöva stöd." I MATEMATIKEN ACKUMULERAS PROBLEM LÄTT. ”Den som antagits till Xamk genomför i början av studierna en nivåprövning, varigenom studenten kan delta i en intensiv träning i matematik och fysik. På så sätt stöder man studenterna redan i början av studierna. Man har även tagit efter universitetsvärlden genom att anordna räkneövningar för nybörjare, där mer erfarna studenter anställts som handledare. Vid universitet kallas dessa assistenter. Utbildningschef Brunila berättar: ”Vi genomförde en pilotstudie i detta här i Kotka förra hösten. Vi fick särskilt bra respons på det, så detta system kommer snart att införas i hela Xamk. Det har också beslutats att öka stödet och assistansen för examensarbeten.” Till slutet riktar utbildningschefen Brunila blicken mot framtiden: ”Jag vill avslutningsvis lyfta fram vår reaktion på den aktuella geopolitiska situationen i världen. Hos oss på Xamk inleds år 2026 en ny typ av högre YH-examen i sjöfartslogistik, som är av ledningsnivå och blir allt viktigare dag för dag.” 

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0NTUwMw==