Suomen Merenkulku 224

20 SUOMEN MERENKULKU ■ FINLANDS SJÖFART MÖJLIGHETEN TILL INTERNATIONALISERING GENOM STUDENTUTBYTE Enligt Olli-Pekka Brunila, utbildningschef för sjöfart och logistik, finns det möjlighet till studentutbyte på skolan, men i verkligheten är det än så länge få sjöfartsstudenter som är intresserade av utbytesstudier. "Problemet är att alla kurser är på finska hos oss. Genom Erasmus-studentutbyte skulle vi kunna börja internationaliseringen på ett ekonomiskt förnuftigt sätt. Med Erasmus-studentutbyte kan utbytesperioden vara en termin eller 4–6 månader, beroende på kurser. Om vissa genomföranden skulle göras på engelska skulle vi ha verkliga möjligheter att få utbytesstudenter här inom ramen för Erasmus-programmet. STCW ger bra förutsättningar för detta med tanke på det omfattande stödmaterialet. Detta skulle också motsvara våra skolans principer. För närvarande har endast ett par sjöfartsstudenter deltagit i studentutbyte, men i framtiden skulle vi vilja att fler deltar och att vi också får studenter hit från andra europeiska länder. Den typiska perioden för utbytesstudier skulle vara under det andra eller tredje året. Utbytesstudenter är vanligtvis här i en termin och återvänder sedan hit för att avsluta sina studier." Enligt Brunila har även logistikprogrammet, som han också representerar, rekommenderat starkt att studenter deltar i utbytesstudier med motiv som nätverksbyggande och språkförbättring." Erasmus-systemet bygger på avtal mellan universitet. Det möjliggör även för studenter att ta en dubbel examen i ett annat land. Detta kallas "double degree"-åtgärd. Det förekommer på några av Xamks utbildningslinjer. Förutom detta finns även utbyten som pågår under en termin. Studentutbyte kompliceras något av att läsåren på utbildningsinstitutioner i Centraleuropa är annorlunda jämfört med i Finland. Höstterminen börjar ungefär i mitten av september och varar till februari, följt av en kort paus innan studierna återupptas fram till slutet av juli. I Finland börjar skolåret vanligtvis i mitten av augusti och pågår till julen. Vårens studieperiod är mycket utmanande för utbytesstudier. Studenter som kommer till Kotka från annanstans i Europa i februari möts omedelbart av den intensiva avslutningen av vårterminen här, medan studierna börjar avslutas i slutet av april. Finska studenter å sin sida anser ofta att om de måste vara i skolan till juli när de är utomlands, så går hela sommaren "förlorad". Detta är naturligtvis en kortsiktig inställning. Enligt Brunila behöver inte antalet utbytesstudenter överensstämma i Erasmus-systemet: "Det är inte obligatoriskt, men naturligtvis är det önskvärt att det kommer ett liknande antal utbytesstudenter hit." "Här stöter vi på minimiantalet utbytesstudenter, eftersom det för vissa kurser som ges exempelvis på engelska alltid måste finnas en kritisk massa att ta hänsyn till. Det är inte ekonomiskt möjligt med en eller två utbytesstudenter, men med fem till tio studenter kan det allvarligt övervägas. Inom sjöfarten har vi till exempel ett samarbetsavtal med Latvian Maritime Academy, vilket har diskuterats som ett sådant möjlighet." Sammanfattningsvis har Xamk mycket att erbjuda. Inte bara undervisning, utan också nya och mångsidiga faciliteter, nya simulatorer och till och med ett skolfartyg. Dessutom erbjuder naturen en unik möjlighet att lära sig om isförhållanden, dock bara under vinterperioden under andra halvan av vårterminen. STUDIEPRAKTIK KOPPLAD TILL STUDIERNA EFTERFRÅGAR FÖRÄNDRINGAR På Sydöstra Finlands yrkeshögskola, Xamk, har idén om att organisera den obligatoriska handledningen inom sjöfartsundervisningen på ett nytt sätt framförts. Tanken har framförts att man skulle kunna få yrkesutbildningen avklarad utan att slutföra handledningstiden. Utan att målet för examen skulle vara att erhålla styrmansexamen. Målet är att påskynda examenstiden och att snabba på övergången av studerande till arbetslivet. I förhandlingarna mellan läroanstalten och Traficom har man diskuterat en modell där en del av de obligatoriska 360 dagars praktikperioden som ingår i examenskraven delvis flyttas till att äga rum efter det att den teoretiska delen av examen avlagts. Efter att studenten har avklarat den teoretiska delen och 240 dagars praktik kan studenten få examensbevis och vaktmans kvalifikationsbrev. De återstående 120 dagarna av praktiken som krävs för styrmansexamen kan studenten slutföra efter studierna med stöd och handledning från läroanstalten. Övervakningen och ledningen av praktiken förblir läroanstaltens ansvar. Som ett resultat av detta kan läroanstalten producera studerande som har avslutat den teoretiska utbildningen snabbare än tidigare och får intäkter från detta. Då behöver man inte heller bli "gisslan" för oavslutade praktiker. Den plan som beskrivs ovan kommer att befästas efter att Xamk har fått det nya utbildningstillståndet från Traficom på ansökan, där den senaste läroplanen bekräftas. Det slutliga beslutet i frågan förväntas fattas under våren 2024. ’Finlands Sjöfart’ frågade Traficom om frågan om bedömning och godkännande av arrangemangen för sjöfartsutbildningen, och ledande expert Aino-Maija Alstela, som ansvarar för kontakten för sjöfartsutbildning och bedömning av utbildningens innehåll, svarade på vår fråga enligt följande: Uusi kampus, Kampus valmistuu Kotkansaarelle Kantasatamaan keväällä 2024 ja syyslukukauden alkaessa koko toiminta on muuttanut Metsolasta uusiin tiloihin. / Det nya campuset, kommer att stå klart på Kotkansaari i Kantasatama våren 2024 och i med höstterminens start har hela verksamheten flyttat från Metsola till nya lokaler. HAVAINNEKUVA, KAAKKOIS-SUOMEN AMMATTIKORKEAKOULU / OBSERVATIONSBILD, SYDÖSTRA FINLANDS YRKESHÖGSKOLA

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0NTUwMw==