Suomen Merenkulku 224

18 SUOMEN MERENKULKU ■ FINLANDS SJÖFART Utbildningsutbudet i Kotkaområdet omfattar både navigatörer och maskinexperter, elektriker och logistikexperter, inte att förglömma personalen inom däcksavdelningen eller ekonomiavdelningen. Även för hamnsektorn finns det många utbildningsvägar. I den här artikeln fokuserar vi främst på Södra Finlands yrkeshögskola Xamk och deras sjökaptenutbildning. XAMK, SAMMANSLAGNA YRKESHÖGSKOLAN I SYDÖSTRA FINLAND Xamk bildades när yrkeshögskolorna Kymmenedalens yrkeshögskola, (Kyamk) och S:t Michels yrkeshögskola (Mamk) sammanslogs den 1.1.2017 och bildade Sydöstra Finlands yrkeshögskola. Sjöfartsundervisningen är koncentrerad till Kotka, där både sjökapten examen och den högre yrkeshögskoleexamen (magisterexamen) inom sjökaptenutbildningen erbjuds. Utbildningsmöjligheterna inom sjöfart kompletteras med en sjöingenjörsutbildning på yrkeshögskolenivå och en utbildning inom sjöfartens elkraftteknik på yrkeshögskolenivå. OLLI-PEKKA BRUNILA STYR UNDERVISNINGEN INOM SJÖFART OCH LOGISTIK I XAMK Olli-Pekka Brunila har arbetat vid läroanstalten Xamk sedan mars 2017 och har lett undervisningen inom sjöfart och logistik i sin nuvarande befattning som utbildningschef sedan november 2022. Just nu Sjöfartutbildningen på framfart i Kotka I Kotka har sjöfartutbildningen långa traditioner. upplever vi en tid av kraftig utveckling. Utbildningen och dess metoder förändras bokstavligen framför våra ögon. När det gäller branschens riktlinjer säger Olli-Pekka Brunila att Finland är en ö, som vi ofta hör sägas. Över 90 procent av utrikeshandelsleveranserna sker via sjövägen. En utmaning för utbildningen och hela sjöfartsbranschen är åldrandet hos den arbetskraft som är verksam inom branschen. Enligt en färsk bedömning från transport- och kommunikationsministeriet är hälften av dem som arbetar med sjökaptenscertifikat över 50 år gamla. Det finns ett akut behov av yngre seniorbefäl för att ersätta dem. DET FINNS TILLRÄCKLIGT MED SÖKANDE TILL SJÖKAPTENSUTBILDNINGEN Xamk konkurrerar med andra sjöfartsutbildningsinstitut om studenterna. Intresset för branschen är dock högt. Särskilt attraktiv är linjen för sjökaptener. Varje år söker över hundra personer till utbildningen, varav 25 antas till utbildningsplatserna. Detta motiverar satsningar på undervisningen trots att kostnaderna är ganska höga. Exempel på investeringar inkluderar simulatorer. Dessutom behövs mycket annan sjöfartsutrustning för undervisningen, och detta investeras nu i med den nya campusen. En viktig framgångsfaktor för Xamk är att institutionen skiljer sig geografiskt på Finlands östra kustregion. Det är också viktigt för Xamk, att utbildningen åtminstone för närvarande sker helt på finska. Det är förmodligen en attraktionsfaktor för finskatalande, men läroverket har också en vision om att åtminstone vissa kurser skulle kunna hållas på engelska. Detta skulle stödja möjligheten att locka till sig utbytesstudenter. ATT BLI STUDENT VID XAMK Det finns olika vägar att bli studerande vid Xamk. För det första finns de studerande som väljs genom den normala ansökningsprocessen, det vill säga gemensam ansökan. Deras behörighetskrav inkluderar att ha avslutat gymnasiet och ha en studentexamen eller en yrkesexamen. Den slutgiltiga studentvalet görs baserat på en lämplighetsbedömning. Lämplighetsbedömningen är gemensam med andra sjöfartsuniversitet. Den inkluderar psykologiska tester och en essä som skrivs av ansökarna. De som lyckas genom lämplighetsbedömningen deltar i inträ- Maritim och logistikutbildningschef Olli-Pekka Brunila leder Xamks sjöfarts- och logistikutbildning sedan november 2022. FOTO: JAAKKO HERNESNIEMI

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0NTUwMw==