Suomen Merenkulku 224

FINLANDS SJÖFART ■ SUOMEN MERENKULKU 17 kyllähän fakta on, että laivoilla on paljon porukkaa, jonka äidinkieli on ruotsi. Esimerkiksi ahvenanmaalaisia tai saaristolaisia ja vaikka laivan virallinen työkieli olisi englanti, niin kyllä siltä on alkanut tuntua, että olisi hyödyllistä osata myös ruotsia. Opiskelijat yleisesti suhtautuvat ruotsiin kieleen ajattelemalla, että se edelleen on ns. pakollinen paha. Tästä koulusta minun on nyt vähän vaikea sanoa, koska olen aloittanut tammikuussa. Tietenkin englanti on tärkeä ja se yleistyy kaiken aikaa. Oletko ehtinyt tutustua Merikarhu- koulutusalukseen? —En ole vielä astunut jalallanikaan. Kun olin Ekamissa perämiesopinnoissa Kotkassa oli vielä koululaivana Katarina käytössä. Harjoittelumylly on väylä harjoittelupaikkohin, onko se mielestäsi hyvä tie? —Kyllä minulla on ainakin siitä ihan hyvät kokemukset. Selkeä ja hyvä systeemi. Olen aina saanut harjoittelupaikan, kun olen ilmoittautunut ja saanut olla harjoittelemassa koko jakson ajan. Miten sinuun suhtauduttiin harjoittelupaikoissasi? —Tietenkin se riippui laivasta ja sen kulttuurista, Parhaimmillaan se oli sitä, että pääsi tekemään ihan sitä työtä mitä miehistökin teki. Opetettiin ja otettiin mukaan kaikkeen. Millä laivoilla olet ollut harjoittelijana? —Olen ollut hinaajilla Håkansilla ja sitten Finnlinesin laivoilla. Sain myös työtarjouksia sitä tietä. Olin esimerkiksi Finnlinesilla kaksikin törniä, mutta sitten sain hinaajilta töitä ja olin niissä pari vuotta. Sieltä itse sitten lähdin ja hain Borelle, jossa olin m/s Estradenilla - sillä ajetaan Välimerellä aurinkoisessa Italian sisäisessä liikenteessä, sanoo Camilla Löfman iloisesti haastattelun lopuksi.  ”Koulutuksen kustannuksista voin sanoa, että merenkulun koulutuksen järjestäminen on kallista verrattuna esimerkiksi logistiikan tradenomiopiskelijoihin verrattuna. Valmistuminen on myös tutkitusti paljon hitaampaa paljon teoriaa, esimerkiksi matematiikkaa sisältävien LUMA (luonnontieteet ja matematiikka) aineiden osalla. Yksilötasolla asiat voivat olla joillekin helppoja, mutta osa taas tarvitsee tukea.” MATEMATIIKASSA ONGELMAT HELPOSTI KUMULOITUVAT. Xamk:ssa opiskelijaksi valittu suorittaa opintojen alussa tasokokeen, jonka perusteella opiskelija voi päästä mukaan matematiikan ja fysiikan tehovalmennukseen. Näin tuetaan opiskelijoita heti opintojen alkuvaiheessa. Yliopistomaailmasta ollaan otettu myös mallia järjestämällä alkuvaiheen opiskelijoille laskuharjoituksia, joihin on palkattu vetäjiksi edistyneempiä opiskelijoita. Yliopistoissa näitä kutsutaan assistenteiksi. Koulutusjohtaja Brunila kertoo että: ”Teimme tähän liittyen pilotoinnin viime syksynä täällä Kotkassa. Saimme siitä erityisen hyvää palautetta niin, että tämä systeemi tulee pian käyttöön koko Xamkissa. Myös opinnäytetöiden tukemisessa ja avustamisessa on päätetty lisätä panostusta.” Tapaamisemme lopuksi koulutusjohtaja Brunila suuntaa katseen tulevaisuuteen: ”Haluaisin nostaa lopuksi esiin reagointimme maailman tämänhetkisen geopoliittiseen tilanteeseen. Meillä Xamk:ssa alkaa uutena v. 2026 merenkulunlogistiikan ylempi AMK- tutkinto, joka on managementtasoista opetusta tähän päivittäin yhä tärkeämmäksi nousevaan asiaan. Taustana tässä on, että meillä on perinteisesti täällä Kotkassa merenkulkuopetusta ja oppilaitoksessa on tärkeänä avauksena kyberturvallisuus.”  Merikapteeniopiskelija, Camilla Löfman kampuksella. KUVA: JAAKKO HERNESNIEMI

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0NTUwMw==