FINLANDS SJÖFART ■ SUOMEN MERENKULKU 13 puolet merikapteeninkirjalla työskentelevistä on 50 vuotta täyttäneitä, nuorempia tarvitaan pian tilalle. MERIKAPTEENIKOULUTUKSEEN HAKIJOITA RIITTÄÄ Xamk kilpailee muiden merenkulun oppilaitosten kanssa opiskelijoista. Alan kiinnostavuus on kuitenkin kova. Etenkin merikapteenin opintolinjan vetovoima on hyvä. Hakijoita on vuosittain toista sataa, joista 25 otetaan aloituspaikoille. Tämä houkuttelee panostamaan opetukseen, vaikka kulut ovat melko kovat. Esimerkkinä investoinneista ovat simulaattorit. Myös paljon muutakin merenkulun kalustoa tarvitaan opetuksessa ja johon nyt uuden kampuksen myötä investoidaan. Tärkeänä menestystekijänä Xamk:ille on se, että oppilaitos erottuu maantieteellisesti suomen itäisellä rannikkoalueella. Se myös on Xamk:issa tärkeää, että koulutus on ainakin toistaiseksi täysin suomenkielistä. Onko se sitten vetovoimatekijä, mitä se luultavasti on, mutta oppilaitoksella on myös visiota siitä, että ainakin osa kursseista voitaisiin pitää englannin kielellä. Tämä tukisi mahdollisuutta saada mukaan vaihto-opiskelijoita. OPISKELIJAKSI XAMK:IIN Opiskelijaksi voi tulla erilaisia polkuja pitkin. Ensinnäkin ovat normaalin hakuprosessin, yhteishaun kautta valittavat opiskelijat, Heidän pääsyvaatimuksenaan on lukion oppimäärä ja ylioppilastutkinto tai ammatillinen perustutkinto. Lopullinen opiskelijavalinta tehdään soveltuvuusarvioinnin perusteella. Soveltuvuusarviointi on yhteinen muiden merenkulun ammattikorkeakoulujen kanssa. Siihen kuuluu psykologisia testejä ja hakijoiden kirjoittama essee. Soveltuvuusarvioinnissa ja menestyneet osallistuvat pääsykokeeseen. Kokeessa testataan matemaattisia taitoja ongelmanratkaisutaitoa ja äidinkielen hallintaa. Tulosten perusteella 25 parasta valitaan opiskelijoiksi. Valinta on ehdollinen, kunnes hakijat on hyväksytty merimieslääkärintarkastuksessa. Jos tässä vaiheessa paikkoja vapautuu, saadaan varasijoilta korvaavat hakijat tilalle. JATKOKOULUTETTAVAT PERÄMIEHET MONIPUOLISTAVAT OPISKELIJAPOHJAA Vaihtoehtoisia opiskelijahakuja ovat keskiasteella opintonsa aloittaneet opiskelijat, jotka tulevat laajentamaan osaamistaan. Silloin tapa tulla opiskelijaksi on hakeutua koulutukseen niin sanotussa täydennyshakuprosessissa. Vahtiperämiehestä merikapteeniksi on virallinen koulutuksen nimi niille, jotka tulevat keskiasteelta. Heiltä edellytetään suoritettujen perämiesopintojen lisäksi vahtiperämiehen pätevyyskirjaa. Vastaava malli konepuolella on vahtikonemestarista laivatekniikan insinööriksi. Jatkokoulutettavaksi vahtiperämiehestä merikapteeneiksi ja vahtikonemestarista meri-insinööreiksi on yhteensä noin 30 hakijaa vuodessa, joista noin 20 saa opiskelupaikan. Näille opiskelijoille on erillishaku tammikuussa ja he ovat normaaleja päiväopiskelijoita. Kyseessä ei siis ole monimuoto-opiskelu, vaikka jotkut työelämässä jo toimivat yrittävätkin sovittaa opintonsa työelämän mukaan. Nämä merikapteeniopiskelijat saavat aikaisempien perämiesopintojensa perusteella hyväksiluettuina aikaisemmat opintosuorituksensa ja harjoittelunsa. Toisaalta he suorittavat täällä Xamk:ssa puuttuvat, opetusohjelmaan merkityt fysiikan ja matematiikan opinnot, jotta päästään ajan tasalle toista tietä tulleiden opiskelijoiden kanssa. ”Näiden opiskelijoiden oletetaan valmistuvan 2-4 vuodessa, joten esimerkiksi merikapteenin opinnäytetyön suunnittelun voi aloittaa vaikka heti opintojen alettua. Esimerkkinä tässä artikkelin yhteydessä haastateltu Camilla Löfman, jonka opinnot alkavat aivan pian olla siinä vaiheessa, että kannattaa tarttua asiaan. Toisaalta kun koulutuksen kesto peruslähtökohdiltaan on kaksi vuotta niin oppilaitos vaatii, että oppitunneilla käydään, niin että päästään opintojen rytmiin kiinni. Kun hakijat Merenkulun ja logistiikan koulutusjohtaja Olli-Pekka Brunila on johtanut Xamk:n merenkulun ja logistiikan opetusta marraskuusta 2022. KUVA: JAAKKO HERNESNIEMI
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0NTUwMw==