54 SUOMEN MERENKULKU ■ FINLANDS SJÖFART ⋆ LÄSTIPS ⋆ Eftersom jag tidigare läst om Shackletons forskningsfärder blev jag intresserad och inköpte boken, som jag fann mycket intressant. Tuhkuri har på ett naturligt sätt sammanfört Agulhas och Endurance resor så att man ibland funderar på vilken resa man befinner sig. För belästa sjömän år säkert Shackleton bekant. Han hade otur med sina resor i Antarktis, men gav sig aldrig. Tuhkuri har satt sig in i Shackletons liv och resor genom arkivforskningar och böcker vilket litteraturförteckningen bevisar i slutet av boken. Först litet om S.A. Agulhas II. Fartyget seglar under sydafrikansk flagg under befäl av sydafrikanska befälhavaren Mfanafuthi Knowledge Bengu. Han är hemma från Umlazista, ett bostadsområde för de svarta som ligger nära Durban. Han hade planerat att studera till läkare, men en granne som seglade som båtsman lockade honom till sjöss, och efter Sydafrikas demokratiska förändring kunde Knowledge med ett stipendium studera till sjökapten. År 2013 var han den första svarta kaptenen på ett isbrytande fartyg, Agulhas. S.A.Agulhas hör till de finska isbrytarnas familj i klass Polar Class 5. Förutom Antarktis sköter Agulhas forsknings- och väderleksstationer på öar som är små prickar på kartorna i Söderhavet. Förutom besättningen fanns det ombord 109 personer tillhörande forskningsresan. Dessutom en dykarrobot och två helikoptrar. Antalet personer var stor i jämförelse med Schackletons bemanning på Endurance år 1914. De var 28 personer sammanlagt och dessutom 69 hundar och en katt. Schackleton hade litat på norrmännen och tagit draghundar med efter en tidigare misslyckade färd med Robert Falcon Scott och hans mulåsnor. Engelsmännen hade även börjat förstå sig på norrmännens skidor. Historien om Endurance resa 1914 till dess undergång tar ett stort utrymme boken men den är värd att notera. Tuhkuris bok ger mycket nytt om historien kring fartyget och Shackletons liv som helhet. Meningen var ju att Shackleton skulle ta sig över sydpolen landvägen med hundspann till andra sidan av kontinenten till Rosshavet där skeppet Aurora skulle ta expeditionen till Nya Zealand. Endurance fastnade i isen och sjönk nedpressad av isen söndagen den 21 november 1915. Besättningen hade då redan flyttat ut på isen med hundarna och livbåtarna. Nu gällde det att komma iland eller ut till öppet vatten. Den 23 december under morgonnatten startade de medtagande så mycket proviant och förnödenheter som hundarna orkade dra. Två båtar nämnda James Caird och Dudley Docker (namnen efter personer som ekonomiskt stött expeditionen). Först försökte man dra livbåtarna över isen, men gav upp efter fem dagar. Timmermannen McNish vägrade att lyda kapten Worsleys order att dra båtarna. Han hänvisade till att skepparen inte mera hade makt enligt sjölagen när fartyget gått under. Besättningen hade dock skrivit under ett kontrakt att de under alla omständigheter skulle lyda under kaptenen. I varje fall stannade de och satte upp ett nytt läger. McNish reparerade livbåtarna men stämningen var inte den bästa. De hämtade ännu proviant från vrakplatsen med hundspann. Månaderna gick, men den 8 mars började råkar öppnas och man kände av dyningen på isflaket. Maten blev enformigare när kaffet, teet och saltet tog slut. Även sälköttet var på upphällning. Den 30 mars bröts isflaket itu. De fick en leopardsäl som byte till färsk mat. De kvarvarande hundarna sköts och också de åts upp. Isflaket bröts ytterligare. Nu kunde de inleda seglatsen till närmaste ö. Stämningen steg. Den 9 april sjösattes båtarna. Seglatsen var svår och de stannade många nätter på isflak. Efter sex dagar i båtarna såg de Elefantön i horisonten och stämningen steg. De klarade sig iland på en sandIsens styrka Vid Sjöhistoriska föreningens möte berättade isforskaren Jukka Tuhkuri om sin resa med det Raumo-byggda isbrytar- och forskningsfartyget S.A. Agulhas, som år 2022 avgick från Kapstaden för att söka upp vraket av irländaren Ernest Shackletons fartyg Endurance som pressades ned av isen år 1916 i Weddellhavet nära Antarktis. Tuhkuri var ombord i egenskap av isforskare från Aalto-universitetet och den enda finländaren ombord.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0MzgwNw==