Suomen Merenkulku 125

48 SUOMEN MERENKULKU ■ FINLANDS SJÖFART Fartyget kommer att utrustas med Corvus Energy’s BESS-batteri- och laddningssystem enligt planerna år 2026 och ska tas i drift 2027 som stödjefartyg för vindkraftsparker. Den största LFP (Lithium Iron Phosphate) batterisysteminstallationen inom sjöfartsindustrin hittills kommer att ge fartyget en effekt på nästan 25 megawatt. - Ett helt elektriskt offshore-fartyg representerar vad branschen har strävat efter under lång tid och är en mycket viktig milstolpe inom offshore-fartygsdrift, säger Pål Ove Husøy, försäljningschef på Corvus Energy. - Bibby Marines VD, Nigel Quinn, beskriver fartyget som "banbrytande inom branschen, vilket påskyndar övergången till nollutsläpps offshore-drift och utmanar andra aktörer i branschen att följa vår väg mot den gröna omställningen." - Som ett brittiskt rederi är vi hedrade över att detta blir det första eCSOV-fartyget som designats i England och som kommer att segla under brittisk flagg. Investeringen i det nya fartyget är Bibbys första sedan 2019, då WaveMaster Horizon sjösattes. - Som ett familjeföretag är vi stolta över att kunna utveckla vår verksamhet med ett långsiktigt perspektiv, säger Jonathan Lewis, VD för Bibby Line Group. Brittiska Bibby Marine blir pionjär inom den gröna omställningen för offshore-fartyg Bibby Marine, en del av Bibby Line Group och baserad i Liverpool, England, bygger världens första nollutsläpps offshore-fartyg. Företaget tillkännagav detta förra våren. Fartyget är av typen eCSOV (electric Commissioning Service Operation Vessel). Nu har det kommit ny information om att varvet som bygger fartyget har bytts från spanska Gondan till det spanska varvet Astilleros Armón i Vigo. Detta varv har över 60 års erfarenhet av att leverera högkvalitativa fartyg. ZEVI EFTERLYSER DEN GRÖNA OMSTÄLLNINGEN Bibbys nya projekt är en del av det brittiska programmet Zero Emission Vessels and Infrastructure (ZEVI), som drivs av Storbritanniens transportministerium (DfT). ZEVI ingår i sin tur i programmet UK Shipping Office for Reducing Emissions (UK SHORE), som med en finansiering på 206 miljoner pund syftar till att minska koldioxidutsläppen inom den brittiska sjöfartsindustrin. Bibbys nya eCSOV-fartyg är, utöver sitt högpresterande batterisystem, utrustat med en dual-fuel metanolmotor för att komplettera den utsläppsfria driften. Med fulladdade batterier kan fartyget arbeta i minst 16 timmar. En anmärkningsvärd egenskap är dess förmåga att ladda batterierna under offshore-operationer. Grunddesignen av fartyget har utarbetats av företaget Seaplace och den slutliga utformningen har färdigställts av Longitude. - Detta projekt visar att ett utsläppsfritt fartyg kan byggas till samma kostnad för ägaren som ett fartyg som drivs med fossila bränslen. Dessutom innebär den nya teknologin en betydande besparing på fartygets driftskostnader, summerar Nigel Quinn.  MIKKO LAITINEN

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0MzgwNw==