Suomen Merenkulku 125

FINLANDS SJÖFART ■ SUOMEN MERENKULKU 47 Alus varustetaan Corvus Energy – yhtiön BESS – akku- /latausjärjestelmällä suunnitelmien mukaan vuonna 2026 ja v. 2027 sen on määrä aloittaa toimintansa tuulivoimapuistojen tukialuksena. Meriteollisuuden tähän mennessä suurin koskaan asennettu LFP (Lithium Iron Phosphate) akkusysteemi tuottaa alukselle liki 25 megawatin tehon. - Täyssähköinen offshore-alus edustaa sitä, mitä kohti teollisuudenala on pyrkinyt pitkän aikaa ja on hyvin merkittävä virstanpylväs offshore-alusten operoinnissa, Pål Ove Husoy Corvus Energyn myyntijohdosta sanoo. - Bibby Marinen pääjohtaja Nigel Quinn kuvailee alusta ”käänteentekeväksi alan piirissä, nopeuttaen matkaa kohti nollapäästöistä offshore-operointia ja haastaen alan muut Brittiläinen Bibby Marine edelläkävijäksi offshore-alusten vihreään siirtymään Englannin Liverpooliin sijoittunut Bibby Marine (osa Bibby Line Group:a) rakennuttaa maailman ensimmäisen 0 – päästöisen offshore-aluksen. Yhtiö uutisoi asiasta viime keväänä. Alus on tyypiltään eCSOV (electric Commissioning Service Operation Vessel). Nyt tuore tieto kertoo, että aluksen rakentajatelakka on vaihtunut espanjalaisesta Gondanista niin ikään espanjalaiseen Astilleros Armonin telakkaan Vigossa. Telakalla on yli 60 vuoden kokemus korkealaatuisten alusten toimituksista. toimijat seuraamaan vihreää siirtymää vanavedessämme.” - Brittiläisenä laivayhtiönä olemme otettuja siitä, että alus tulee olemaan ensimmäinen Englannissa suunniteltu eCSOV, jonka lippuvaltioksi tulee Iso-Britannia. Investointi uuteen alukseen on Bibbyn ensimmäinen sitten vuoden 2019, jolloin WaveMaster Horizon laskettiin vesille - Perheyhtiönä olemme ylpeitä pystyessämme kehittämään toimintaamme kauaskantoisesti pitkällä aikavälillä, Bibby Line Group:n pääjohtaja Jonathan Lewis toteaa. ZEVI PERÄÄNKUULUTTAA VIHREÄÄ SIIRTYMÄÄ Bibbyn uusi projekti on osa brittiläistä Zero Emission Vessels and Infrastructure (ZEVI) ohjelmaa, jonka taustalla toimii brittien liikenneministeriö (DfT). ZEVI puolestaan kuuluu osaltaan UK Shipping Office for Reducing Emissions (UK SHORE) ohjelmaan, joka 206 miljoonan punnan rahoitusosuudella tähtää brittiläisen meriteollisuuden hiilidioksidipäästöjen alasajoon. Bibbyn uusi eCSOV-alus on huipputehokkaan akkujärjestelmän lisäksi varustettu dual-fuel metanolikoneistolla täydentämään päästötöntä operointia. Alus kykenee akut täysin ladattuina ainakin 16 tunnin työskentelyyn. Merkillepantavaa on aluksen kyky ladata akkuja offshore operaatioiden aikana. Aluksen perussuunnittelusta on vastannut Seaplace – yhtiö ja suunnittelutyön viimeisteli Longitude. - Tämä projekti osoittaa, että päästöiltään puhtaan aluksen voi rakentaa omistajan näkökulmasta samoin kustannuksin kuin fossiilisia polttoaineita kuluttavan aluksen. Lisäksi uusi teknologia tuo merkittävän säästön aluksen käyttökustannuksiin, Nigel Quinn summaa.  MIKKO LAITINEN

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0MzgwNw==