Suomen Merenkulku 125

34 SUOMEN MERENKULKU ■ FINLANDS SJÖFART Kollektivavtalen för utrikestrafiken med Rederierna i Finland rf förnyades för ett år framåt, för perioden 1.3.2024 – 28.2.2025.Trots att Rysslands anfallskrig mot Ukraina har fortsatt under hela året hade världsekonomin verkat anpassa sig till situationen och inflationen har börjat sjunka avsevärt. Men osäkerheten är stark och framtiden svår att förutse. Den ettåriga kollektivavtalsperioden var även denna gång fullt berättigad. Den allmänna löneförhöjningen 1.3.2024 var mycket varierande beroende på om avtalen gick ut 2024 eller var i mitten av en avtalsperiod mm. Pandemins direkta påverkan på sjöfarten hade försvunnit 2024. Rederiernas rörelsevinster var totalt sett goda. Även utmärkt i många rederier. Internationell och inrikes passagerarfartygstrafik hade ett klart bättre år i alla avseenden, till och med rekordresultat. Branschen har återhämtat sig väl från pandemin. Medlemmarnas sysselsättningssituation har varit god under hela 2024. Rysslands anfallskrig mot Ukraina och västerländska ekonomiska sanktioner mot Ryssland orsakade stor osäkerhet och energipriserna har varit extremt volatila, om än mer stabila än föregående år. Kriget har pågått länge och är tyngande. Genomförandet av den gröna omställningen har accelererat. Arctia Icebreaking Oy:s båda kollektivavtal med förbundet, dvs. kollektivavtalet för isbrytare och kollektivavtalet för offshore förlängdes för ett år för perioden 1.3.2024 – 28.2.2025. Den allmänna lönejusteringen följde utrikesfartens lösningar. Inrikesfartens diverse kollektivavtal förlängdes i grundregel för 1 år eller 2 år, för perioden 1.3.2024 – 28.2.2025/28.2.2026. Med belåtenhet kan man konstatera att år 2024 flaggades fartyg till finsk flagg och nybyggen är också under byggnad för finska rederi både för utrikesfart och inrikesfart. Orderstocken för nybyggen är för närvarande på god nivå. Leveranserna för nybyggena är försenade, vissa mycket försenade, speciellt de fartyg som är under byggnad i Kina. Juniorstyrmans avtalet har varit i kraft i nästan 9 år nu. Feedbacken från medlemmar som är varit anställda under avtalet har varit över lag positiva. Speciellt har man sätt det som positivt att man via dessa arbetsplatser det blivit lättare att få ihopsamlat de obligatoriska seglingsdagarna för högre behörigheter. De finns redan befälhavare i utrikesfarten som har seglat som juniorstyrmän i början av sin karriär. Inom hamnsektorn har vi fortsatt att stärka arbetsvillkoren genom lokala avtal. Sex år har löpt sedan intressebevakningen för förbundets medlemmar under statens tjänste- och arbetskollektivavtal har överförts till fackföreningen Pro. Detta efter att Pardia upplöstes som förening 31.12.2018. Intressebevakningen i Pro är av hög standard. Statens tjänste- och arbetskollektivavtal har förnyats 2023 (1.3.2023 – 28.2.2025) På förbundets kansli, har det varit i arbetsförhållande, 3 heltidsanställda under hela året 2024. Förbundets tidskrift, ”Finland Sjöfart”, publicerades i fyra högkvalitativa nummer år 2024.  Årsberättelsen 2024 2024 – Den världspolitiska situationen är mycket turbulent ■ ÅRSBERÄTTELSEN 2024 ■ ÅRSBERÄTTELSEN 2024 ■ ÅRSBERÄTTELSEN 2024 ■ ÅRSBERÄTTELSEN 2024 ■ ÅRSBERÄTTELSEN 2024 ■ ÅRSBERÄTTEL 1 24 ■ VUOSIKERTOMUS 2023 ■ ÅRSBERÄTTELSEN 2023 ■ VUOSIKERTOMUS 2023 ■ ÅRSBERÄTTELSEN 2023 ■ SuomenMerenkulku FinlandsSjöfart KUVA/BILD: JOHAN RAMSLAND M/S Gudingen, Fladan, Ahvenamaan saristo 10.2.2024 M/S Gudingen, Fladan, Ålands skärgård 10.2.2024 ■ JÄSENTIETOA ■ MEDLEMSINFO ■ JÄSENTIETOA ■ MEDLEMSINFO ■ JÄSENTIETOA ■ MEDLEMSINFO ■ JÄSENSuomenMerenkulku FinlandsSjöfart KUVA/BILD: JOHAN RAMSLAND Sjöfartens Dag Maritime Day 2 24 SuomenMerenkulku FinlandsSjöfart  NFBK Pohjoismaisten laivanpäällystöliittojen kongressi 26.–28.9.2024 Grímsborgir, Islanti  NFBK Nordiska fartygsbefälskongress 26.–28.9.2024 Grímsborgir, Island 3 24 4 24 Hyvää Joulua! God Jul!

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0MzgwNw==