Suomen Merenkulku 125

FINLANDS SJÖFART ■ SUOMEN MERENKULKU 3 Nopein tieto meistä netissä www.seacommand.fi PÄÄKIRJOITUS  LEDARE Orolig arbetsmarknad När jag skriver detta, har vi nått förhandlingsresultat för sjöfarten huvudavtal, det vill säga de avtal där Rederierna i Finland rf är avtalspart. Förhandlingsresultaten följer strikt exportindustrins linje och avtalsperiod. Dessa överenskommelser med redarföreningen bildar vad som sedan kallas "sjöfartens allmänna linje", var utifrån man förhandlar generellt alla de andra rederispecifika kollektivavtalen i inrikestrafiken. Den kollektiva förhandlingsvärlden har förändrats mycket ensidigt under den nuvarande finska regeringen. Trepartsförhandlingar är till stor del nedkörts och arbetets pris dikteras uppifrån, helt utan hänsyn till olika branschers egna behov och möjligheter. Olika tvångslagar klubbas igenom av riksdagen som på löpande band. Dessa lagar försvagar enskilda arbetares ställning. Allt motiveras med att tvingande lagar måste stiftas för att ta hänsyn till Finlands konkurrenskraft. Vi har alla fått höra att sysselsättningen i Finland kommer att förbättras med dessa omfattande åtgärder, och därmed förbättras Finlands konkurrenskraft. Det är åtminstone säkert att arbetslösheten tagit ett otäckt språng för det sämre under denna regeringsperiod. Sjöfartsutbildningen är på mångas läppar också. Ålands landskapsregering har meddelat i slutet av 2024, att man inte längre kommer i framtiden att finansiera verksamheten för skolfartyget Michael Sars. Skolfartygsverksamheten skall man med andra ord avvecklas under 2025. Landskapsregeringen anser att fartygets nyttjandegrad är för låg i förhållande till kostnaderna. Samtidigt har det på politisk nivå på Åland till och med ifrågasatts om Åland har råd med en egen sjökaptensutbildning. Jag skulle vända saken åt andra hållet, har Åland råd att stå utan eget skolfartyg och en egen sjökaptensutbildning? Tanken att ”någon annan tar hand om det” är inget hållbart sätt att tänka! Den senaste tidens politiska omvälvningar i världen visar vad som kan hända om du tänker för mycket på att någon annan ska ta hand om något åt dig. USA:s president Donald Trump, har gjort det klart för de andra Nato-länderna att varje Nato-land tydligare måste bära kostnadsansvar inom Nato helt själva. USA kommer inte längre att bära detta kostnadsansvar på samma sätt som tidigare. Så "någon annan" tar inte hand om sakerna för oss, vi bör ta ansvar själva!  Jag önskar er alla en God Vår! Verksamhetsledare Johan Ramsland Levottomat työmarkkinat Tätä kirjoittaessani olemme saaneet neuvottelutuloksen merenkulun pääsopimusten aloille eli niihin sopimuksiin, joissa sopimusvastapuolena on Suomen Varustamot ry. Sopimukset seuraavat tiukasti viennin linjaa ja sopimuskautta. Näistä sopimuksista muodostuu se mitä kutsutaan ”merenkulun yleiseksi linjaksi”, miltä pohjalta kaikki muut kotimaanliikenteen varustamokohtaiset työehtosopimukset pääsääntöisesti neuvotellaan. Työehtosopimusneuvottelumaailma on muuttunut hyvin yksipuolisesti nykyisen Suomen hallituksen myötä. Kolmikanta on hyvin pitkälle romutettu ja ylhäältä sanellaan mikä saa olla työn hinta täysin katsomatta alojen omia tarpeita ja mahdollisuuksia. Erinäköisiä pakkolakeja rummutetaan läpi eduskunnassa liukuhihnalta, mikä heikentää yksittäisen työntekijän asemaa. Kaikkea perustellaan sillä, että Suomen kilpailukykyä huomioidakseen on pakkolait runnottava läpi. Meille kaikille on syötetty, että työllisyys paranee Suomessa näillä kokonaisvaltaisilla toimenpiteillä, ja näin Suomen kilpailukyky paranee. On ainakin varmaa, että työttömyys on ottanut tämän hallituskauden aikana ikävän harppauksen huonompaan suuntaan. Merenkulun koulutus puhuttaa myös kovasti. Ahvenanmaan maakuntahallitus on ilmoittanut loppuvuodesta 2024, että se ei enää tule rahoittamaan koululaiva Michael Sarsin toimintaa. Toisin sanoen toiminta ajettaisiin alas vuoden 2025 aikana. Maakuntahallituksen mielestä aluksen käyttöaste on liian pieni suhteessa kuluihin. Samanaikaisesti on poliittisella tasolla yleisesti Ahvenmaalla jopa kyseenalaistettu, onko Ahvenanmaalla varaa omaan merikapteenikoulutukseen. Itse kääntäisin asian toisinpäin, eli onko Ahvenanmaalla varaa olla ilman omaa koululaivaa ja omaa merikapteenikoulutusta? Ajatus, että ”joku muu hoitaa”, ei ole kestävä ajattelutapa! Viimeaikaisissa maailmanpoliittisissa käänteissä voidaan nähdä miten voi käydä, jos liian paljon ajattelee, että joku muu hoitaa jotain puolestasi. Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump on tehnyt selväksi muille NATO-maille, että jokaisen NATO-maan pitää selkeämmin kantaa kuluvastuuta itse NATO:ssa. Yhdysvallat eivät tule tätä kuluvastuuta enää kantamaan entiseen tapaan. ”Joku muu” ei siis hoida asioita puolestamme, vaan vastuu pitää kantaa itse!  Toivotan teille kaikille Hyvää Kevättä! Toiminnanjohtaja Johan Ramsland

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0MzgwNw==