Suomen Merenkulku 125

FINLANDS SJÖFART ■ SUOMEN MERENKULKU 27 Vuosikertomus 2024 Ulkomaanliikenteen työehtosopimukset Suomen Varustamo ry:n kanssa uusittiin vuodeksi kaudelle 1.3.2024 – 28.2.2025. Vaikka Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan oli jatkunut koko vuoden niin maailmantalous oli näyttänyt sopeutuvan tilanteeseen ja inflaatio lähtenyt reilusti laskuun. Epävarmuus kuitenkin voimakas ja tulevaisuus vaikeasti ennakoitavissa. Yhden vuoden työehtosopimuskausi oli täysin perusteltua tälläkin kertaa. Yleispalkantarkistus palkkoihin 1.3.2024 oli hyvin vaihteleva, riippuen oliko sopimukset katkolla vai kesken kauden jne. Pandemian suora vaikutus merenkulussa oli poistunut 2024. Rahtivarustamoiden liikevoitot olivat kauttaaltaan hyviä. Monessa varustamossa jopa erinomaisia. Ulkomaan- sekä kotimaan liikenteen matkustaja-alusliikenteessä oli selvästi parempi vuosi kaikin puolin, jopa ennätystuloksia. Ala toipunut hyvin pandemiasta. Jäsenten työllisyystilanne on ollut hyvä koko vuoden 2024. Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan ja lännen talouspakotteet Venäjällä aiheuttivat voimakasta epävarmuutta, ja energian hinta on ollut erittäin epävakaa, toki tasaisempaan kun aikaisempi vuosi. Sota on jatkunut pitkänä ja raskaana. Vihreään siirtymisen on kiihtynyt ja on määrätietoista. Arctia Icebreaking Oy:n molemmat liiton työehtosopimukset eli jäänmurtajien sopimus sekä offshore-sektorin sopimus uusittiin vuodeksi kaudelle 1.3.2024 – 28.2.2025. Yleiskorotus seurasi ulkomaanliikenteen ratkaisuja. Kotimaan liikenteen sopimuksia jatkettiin joko vuodeksi tai kahdeksi vuodeksi, eli kaudelle 1.3.2024 – 28.2.2025/28.2.2026. Iloksemme voimme todeta, että vuonna 2024 on liputettu aluksia Suomen lipun alle, ja myös uudisrakenteita on rakenteilla suomalaisille varustamoille sekä ulkomaanliikenteeseen että kotimaan liikenteeseen. Tilauskanta uudisrakenteista on hyvällä tasolla. Toimitukset ovat toki myöhästyneet, jopa reilusti, erityisesti Kiinassa rakennetuilla aluksilla. Junioriperämiesjärjestelmä on ollut käytössä jo melkein 9 vuotta. Sopimuksen myötä työllistyneiden jäsenten palaute on ollut myönteinen sen suhteen, että näiden työpaikkojen avulla on helpompi saada yhteen pakolliset seilauspäivät ylempiä pätevyyskirjoja varten. On jo muutamia ulkomaanliikenteen alusten päällikköjä, jotka ovat seilanneet junioriperämiehenä kansipäällystöuransa alussa. Satama-alalla olemme jatkaneet vahvistamalla työehtoja paikallisella sopimisella. Kuusi vuotta on tullut täyteen siitä, kun valtion virka- ja työehtosopimus VES:in alaisten liittojen jäsenten edunvalvonta on siirretty Ammattiliitto Pro:hon sen jälkeen, kun Pardia lakkautettiin järjestönä 31.12.2018. Edunvalvonta Pro:ssa on korkeatasoista. VES-sopimuskausi on kesken kauden (1.3.2023 – 28.2.2025). Liiton toimistolla on ollut töissä 3 henkilöä koko vuoden 2024. Liiton lehti ”Suomen Merenkulku” ilmestyi neljällä laadukkaalla numerolla 2024.  2024– Maailmanpoliittinen tilanne on hyvin levoton 1 24 ■ VUOSIKERTOMUS 2023 ■ ÅRSBERÄTTELSEN 2023 ■ VUOSIKERTOMUS 2023 ■ ÅRSBERÄTTELSEN 2023 ■ SuomenMerenkulku FinlandsSjöfart KUVA/BILD: JOHAN RAMSLAND M/S Gudingen, Fladan, Ahvenamaan saristo 10.2.2024 M/S Gudingen, Fladan, Ålands skärgård 10.2.2024 ■ JÄSENTIETOA ■ MEDLEMSINFO ■ JÄSENTIETOA ■ MEDLEMSINFO ■ JÄSENTIETOA ■ MEDLEMSINFO ■ JÄSENSuomenMerenkulku FinlandsSjöfart KUVA/BILD: JOHAN RAMSLAND Sjöfartens Dag Maritime Day 2 24 SuomenMerenkulku FinlandsSjöfart  NFBK Pohjoismaisten laivanpäällystöliittojen kongressi 26.–28.9.2024 Grímsborgir, Islanti  NFBK Nordiska fartygsbefälskongress 26.–28.9.2024 Grímsborgir, Island 3 24 4 24 Hyvää Joulua! God Jul! ■ VUOSIKERTOMUS 2024 ■ VUOSIKERTOMUS 2024 ■ VUOSIKERTOMUS 2024 ■ VUOSIKERTOMUS 2024 ■ VUOSIKERTOMUS 2024 ■ VUOSIKERTOMUS 2

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0MzgwNw==