SAM 2 2025

SAM MAGAZINE 2/25 | 9 Kilpailun näyttämönä toimii Indianapolis Motor Speedway, joka on maailman suurimpia urheilustadioneja yli 250 000 istumapaikallaan ja kun mukaan lasketaan kenttäalueet, tapahtuma vetää paikalle yli 300 000 katsojaa. Se tekee Indy 500:sta maailman suurimman yksipäiväisen urheilutapahtuman. Kisa, historia ja vaikuttavuus Ensimmäinen Indianapolis 500 ajettiin jo vuonna 1911, ja siitä on kasvanut vuosikymmenien saatossa amerikkalaisen moottoriurheilun symboli. Nimensä mukaisesti 500 malin (reilun 800 kilometrin) kisassa ajetaan 200 kierrosta 2,5 mailin ovaaliradalla. Indy 500 on osa Yhdysvaltojen johtavaa IndyCar-kilpa-autosarjaa, jossa ajetaan ovaali-, katu- ja moottoriradoilla eri puolilla Pohjois-Amerikkaa. Vaikka kilpailu kestää vain yhden päivän, sen ympärille rakentuu lähes kahden viikon mittainen festivaali konserteista, paraateista, yritysesittelyistä, fanitapahtumista ja liike-elämän verkostoitumismahdollisuuksista. 14 000 asukkaan Speedway muuntautuu hetkessä viliseväksi tapahtumakeskukseksi. Taloudellinen moottori Indy 500:n vaikutus Indianan osavaltion talouteen on valtava. Vuonna 2023 tapahtuman kokonaistaloudellinen vaikutus ylitti 1,058 miljardia dollaria, luku sisältää matkailutulot, työpaikat, palveluiden kysynnän ja yritysyhteistyön. Kymmenet tuhannet fanit käyttävät rahaa majoitukseen, ruokailuun, ostoksiin ja elämyksiin, mikä tekee tapahtumasta elintärkeän alueen yrityksille ja kausityöntekijöille. Vaikka Formula ykkösen Monacon GP on Euroopassa moottoriurheilun ykköstapahtumia, Yhdysvalloissa Indy 500 peittoaa sen reilusti katsojaluvuissa. Vuonna 2024 Monacon osakilpailua seurasi Yhdysvalloissa noin 1,52 miljoonaa katsojaa, kun taas Indy 500 keräsi arviolta yli 5 miljoonaa televisiokatsojaa. Suomalainen Indy-uranuurtaja Harva muistaa, että suomalaiskuljettaja Tero Palmroth oli uranuurtaja IndyCar-radoilla. Hän ajoi Suomen Formula Ford -sarjassa vuonna 1985 ja nousi sieltä ensimmäisenä pohjoismaalaisena Indy 500 -kuljettajaksi. Palmrothin ura otti merkittävän käänteen, kun yhdysvaltalainen autourheilulegenda Bill Simpson otti hänet suojatikseen. Nyt Palmroth haluaa laittaa hyvän kiertämään. Vuonna 2023 hän perusti Indy Junior-akatemian, jonka tehtävänä on etsiä, valmentaa ja tukea lahjakkaita suomalaisia juniorikuljettajia matkalla kohti amerikkalaista kilpa-ajohuippua. Akatemia sai alkunsa, kun suurlähettiläs Jukka Valtasaari lahjoitti Palmrothille kirjan Shaping the Future arkkitehti Eero Saarisesta, jonka työt Yhdysvalloissa ovat esimerkki suomalaisesta vaikutuksesta maailmalla. Palmroth puolestaan ojensi kirjan legendaariselle tallipäällikölle Roger Penskelle, joka ihmetteli, miksei suomalaisia ole nähty Indyssä vuosikymmeniin. Palmrothin vastaus oli napakka: "Tehdään asialle jotain." Uudelle hankkeelle annettiin luontevasti nimeksi Shaping the Future. Verkostoja, ei renkaita potkivia turisteja Akatemian toiminta perustuu vahvasti amerikkalaiseen liiketoimintakulttuuriin. ”Tämä ei ole yhdistystoimintaa. Tämä on bisnestä,” Palmroth sanoo suoraan. Palmroth ja Valtasaari painottavat, että Indy Indy 500:n vaikutus Indianan osavaltion talouteen on valtava.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0MzgwNw==