SAM 1 2025

26 | SAM MAGAZINE 1/25 Mitä suomalaiset voivat oppia amerikkalaisesta yhdistystoiminnasta? Sitouttaminen sydämellä – vapaaehtoistyön kulttuurin vahvuus Alakoulun kirjastossa leijui kahvin ja tuoreiden muffinsien tuoksu. Rehtori astui sisään, tervehti lämmöllä ja pysähtyi vaihtamaan kuulumisia. Kun hän aloitti puheensa, tunnelma oli välitön ja arvostava. Hän kiitti vuolaasti meitä vanhempia vapaaehtoistyöstä, joka rikastuttaa koulun arkea. Tällaiset kiitokset eivät ole jääneet yksittäisiksi hetkiksi – ne ovat osa koulun toimintatapaa. Koulujen vanhempainyhdistykset ovat aktiivisia toimijoita ja koulun hallinnon kumppaneita, joiden toiminta on verovapaata. Ne tuottavat kouluille monenlaisia iltapäivätoimintaa, kulttuuri- ja urheilutapahtumia, tukevat opettajien ammatillista kehittymistä ja mahdollistavat luokkaretkien toteuttamisen. Kuuntelin korvat höröllä, kun rehtori kertoi ylpeänä viidennen luokan oppilaista, jotka olivat harjoitelleet oikeussalin rooleja lakimiehenä työskentelevän vanhemman opastuksella. Viikko sitten päättyneet koulun kirjamessut olivat muuttaneet kirjaston joulumaaksi, jossa vapaaehtoiset olivat ahkeroineet järjestäen KOLUMNI Yhdistystoiminnan kulttuuri Amerikassa eroaa monin tavoin suomalaisesta. Mitä voisimme oppia amerikkalaisesta tavasta osallistaa yhteisön jäseniä, sitouttaa vapaaehtoisia ja tehdä varainhankintaa tehokkaasti? Tässä kolumnissa avaan omia kokemuksiani amerikkalaisesta vapaaehtoistyöstä ja pohdin, miten nämä opit voisivat inspiroida suomalaisia yhdistyksiä. ■ TEKSTI JA KUVAT: JESSICA KORPISALO ja myyden kirjoja oppilaille ja heidän perheilleen. Opettajat olivat laatineet etukäteen toivelistansa ja ostoksille tulleilla vanhemmilla oli näin vaivaton mahdollisuus täydentää samalla lapsensa luokan yhteistä kirjahyllyä. Tunsin ylpeyttä ja iloa – siitä, mitä saimme aikaan ja miten meidät otettiin mukaan yhteisön rakentamiseen. Kahdesti vuodessa pidettävien kirjamessujen tuotot auttavat ylläpitämään alakoulumme kirjaston valikoimaa. Korpisalon lapsen alakoulun rehtori on oppilaille kuin julkkis. Hän on aina valmis kohtaamaan, kuuntelemaan ja kertomaan tarinoita, jotka saavat hyvälle tuulelle.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0NTUwMw==