PALVELUESIMIES 1/2025 17 Vuoden 2025 alusta alkaen julkiset työvoimapalvelut siirtyivät valtion vastuulta kuntien hoidettaviksi, ja TE-toimistot eli työ- ja elinkeinotoimistot lakkautettiin. Kyseessä on valtava rakenteellinen muutos, mutta mitä tämä käytännössä tarkoittaa ja mitä työnhakijan tulisi tietää muutoksesta? Mitä muutos tarkoittaa työllisyyspalvelujen tuottamiselle? Kuntien vastuulle siirtyi kokonaisvaltainen työllisyyspalvelujen järjestäminen. Muutoksen tavoitteena on palvelurakenne, joka edistää parhaalla mahdollisella tavalla työntekijöiden nopeaa työllistymistä ja lisää työ- ja elinkeinopalvelujen tuottavuutta, saatavuutta, vaikuttavuutta ja monipuolisuutta. Uudistus tuo palvelut lähemmäksi paikallistasoa, jolloin kuntien parempi tuntemus alueen työmarkkinoista voi johtaa yksilöllisempiin ja kohdennetumpiin palveluihin. Miten muutos vaikuttaa työnhakijaan? Jatkossa Suomessa toimii 45 kuntien muodostamaa työllisyysaluetta, jotka ovat vastuussa työllisyyspalveluiden järjestämisestä. Kaikkiaan yhteensä 152 kuntaan tulee arkipäivisin palveleva työllisyyspalveluiden toimipiste, minkä lisäksi 82 kuntaan tulee toimipiste, joka palvelee ajanvarauksin tai yhtenä päivänä viikossa. Kuntiin, joihin ei perusteta omaa toimipistettä, on tarkoitus järjestää lähipalvelu jalkautuen tai muilla keinoin, esimerkiksi digi- tai etäpalveluilla. Uudistus ei vaadi työnhakijoina olleilta henkilöiltä toimenpiteitä, vaikka palveluntarjoaja vaihtui. TEtoimiston asiakkaana vuodenvaihteessa olleiden työnhakijoiden asiakkuus siirtyi automaattisesti työnhakijan oman kunnan työvoimaviranomaiselle ja työnhakijan oikeudet ja velvollisuudet säilyvät ennallaan, työnhaku pysyi voimassa sekä työttömyysetuuden maksaminen jatkui voimassa olevan työvoimapoliittisen lausunnon mukaisesti. Uudistuksessa työllisyyspalveluiden yhteystiedot ovat muuttuneet. TE-toimistojen sijaan työnhakijat ottavat jatkossa yhteyttä oman kotikuntansa mukaisen työllisyysalueen työllisyyspalveluihin. Neuvontaa ja ohjausta saa omasta työttömyyskassasta tai kotikunnasta ja paikallisten työllisyyspalveluiden asiointipisteet sekä näiden yhteystiedot löytyvät jatkossa oman kunnan verkkosivuilta. TE-toimiston verkkosivut ja puhelinpalvelu ovat lakanneet toimimasta. Sähköisenä asiointikanavana toimii Työmarkkinatori.fi ja sen Asiointi-verkkopalvelu (aiemmin Oma asiointi), jossa voi muun muassa ilmoittautua työnhakijaksi, seurata työnhakua tilannetta, sopia työllistymissuunnitelmasta ja ilmoittaa sen toteutumisesta, ilmoittaa työnhaun muutoksista ja hakeutua työvoimakoulutuksiin. Mahdollisuuksia ja haasteita Työllisyyspalvelujen siirto kunnille tuo palvelut lähemmäksi työnhaTYÖVOIMAPALVELUT SIIRTYIVÄT KUNNILLE – MITÄ MUUTOS TARKOITTAA KÄYTÄNNÖSSÄ? kijoita ja työnhakijan näkökulmasta uudistus voi parantaa työllisyyspalveluiden saatavuutta ja monipuolisuutta. Kun työllisyyspalvelut, kunnan koulutuspalvelut sekä elinkeinopalvelut ovat saman järjestäjän vastuulla voivat nämä tukea myös nopeamman työllistymisen tavoitetta. Kunnilla on hyvät lähtökohdat tarjota työnhakijoille kohdennettuja ja paikallisten työmarkkinoiden tarpeisiin sopivia palveluja, mikä voi esimerkiksi nopeuttaa työnhakijan pääsyä sopiviin koulutuksiin tai paikallisiin työmahdollisuuksiin. Siirtymävaiheessa erilaiset käyttökatkokset, häiriöt ja viivästykset voivat olla mahdollisia ja palveluiden laatu sekä saatavuus voivat myös vaihdella eri kunnissa.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0NTUwMw==