Palveluesimies 1 2025

PALVELUESIMIES 1/2025 15 Stadium on vuonna 1974 perustettu ruotsalainen urheilu- ja vapaa- ajan tuotteiden ketju, jolla on yli 200 myymälää Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa. Suomeen Stadium tuli vuonna 2001, ja ensimmäinen Stadium Outlet avattiin 2015. Tällä hetkellä Stadium-myymälöitä on 34 ja Stadium Outlettejä 19. Esihenkilöitä on yhteensä noin 50. Nina Savisaari ja Tuomas Laitinen aloittivat molemmat luottamushenkilöinä reilu vuosi sitten, Nina Stadium Outletissa ja Tuomas Stadiumissa. He ovat päässeet tutustumaan paitsi toisiinsa myös luottamushenkilönä toimimiseen ja muihin luottamushenkilöihin. Ja me saamme nyt vuorostamme tutustua heihin. Nina Savisaari on lietolainen Turun Stadium Outletistä. – Lenkkeilen koirani kanssa, ja syksyn marja- ja sienimetsät ovat minulle tärkeitä, niin kuin luonto yleensäkin. Laskettelu ja muu talviurheilu on myös lähellä sydäntäni. Koulutukseltani olen tekstiiliartesaani. Tällä hetkellä opiskelen johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkintoa (jyet) työni ohessa, Nina kertoo. Hän on tullut Stadiumin puolelle 2011, ollut siellä mm. tiiminvetäjänä, visualistina ja avaamassa myymälöitä. Outlet-konseptin puolelle hän siirtyi kahdeksan vuotta sitten myymäläpäälliköksi. Tuomas Laitinen on Lahden Kauppakeskus Karisman Stadiumin myymäläpäällikkö, jonka arkea rytmittävät ja vauhdittavat 6- ja 4-vuotiaat lapset. – Sen verran on kilpaurheilutaustaa, että kilpailuvietti on edelleen verissä ja haluan löytää aikaa omalle liikkumiselleni ja hyvinvoinnille. Tulevalle keväälle tähtäimessä on maraton ja sitä kohti on treenattu, sulkapalloa pelaan viikoittain ja hiihdän sen minkä ehdin. Jonkunlaisessa kunnossa pitää yrittää pysyä kiireenkin keskellä, sanoo Tuomas eli Tupe, alkuperäiseltä ammatiltaan liikuntaneuvoja. Kuten Ninallekin, myös Tupelle työ Stadiumilla on tarjonnut mahdollisuuden kehittyä ja kouluttautua. Paitsi luottamushenkilökollegoita he ovat myös tulevia opiskeluSAMASSA TALOSSA, ERI FIRMOISSA kavereita, kun Tupenkin jyet keväämmällä alkaa. Stadium ja Stadium Outlet on työntekijän näkökulmasta ihmisläheinen ja arvojohdettu yritys. – Tärkein arvoistamme on yhteishenki, mikä näkyy yrityksessämme yhdessä tekemisenä ja positiivisena meininkinä. Monesti arvojohtaminen ei yrityksen arjessa näy, meillä se näkyy hyvin vahvasti molemmissa konsepteissa, Nina kuvailee työnantajaansa. Molemmat luottamushenkilöt luottavat siihen, että työnantajalta ja johdolta löytyy kaikkiin tilanteisiin tukea ja kannustusta. – Yksi syy siihen, että me ja monet muut tässä yrityksessä olemme viihtyneet niin pitkään, on varmasti yrityskulttuuri ja arvot. Täällä on hyvä olla, kehittyä ja mennä eteenpäin, Tuomas toteaa. Stadiumissa ja Stadium Outleteissä tehdään paljon asioita yhdessä, vaikka yrityksillä omat Y-tunnuksensa onkin. – Ulkopuolisille, ja kyllä meille Stadiumin sisälläkin tämä näyttäytyy osin samana yrityksenä. Meillä esimerkiksi on yhteinen johto ja HR, Tupe kertoo. Stadium ja Stadium Outlet eroavat täysin erilaisella tuotevalikoimallaan. – Stadium eroaa paitsi Outletista myös kilpailijoistaan asiakaspalvelulla. Ja myymälöiden ulkoasu on myös iso osa asiakaspalvelua. Outletit kilpailevat enemmän volyymilla ja hinnalla, toteaa Tupe. Ninan mukaan myös henkilökuntarakenne on yksinkertaisempi Outletin kuin Stadiumin puolella. – Konseptit ovat erilaiset, mutta hyviä tapoja voidaan hyödyntää puolin ja toisin. Me soittelemme lähes viikoittain, ja olemme havainneet hyväksi avoimen keskustelun niin HR:n kuin myyjien luottamushenkilöiden suuntaan. Teemme kaikki tiivistä yhteistyötä ja pallottelemme asioita keskenämme erilaisissa kokoonpanoissa, Nina sanoo ja uskoo sen myös olevan heidän vahvuutensa yrityksenä. Tupe ja Nina myöntävät, että luottamushenkilön alkutaival jännitti. – Emme kumpikaan tienneet, mihin lähdimme tai mitä luottamushenkilön rooli pitää sisällään. Tämä on ollut kiva matka, olemme oppineet paljon uutta, Nina kertoo. – Minkäänlaista vastakkainasettelua esimerkiksi HR:n kanssa ei ole ollut, me ajamme samoja asioita. Haluamme, että yritys kehittyy ja kaikilla olisi hyvät oltavat, Tupe jatkaa. Molemmilla luottamushenkilöillä on pitkä historia Stadiumilla ja he tuntevat yrityksen ja sen toimintatavat hyvin. Oman kokemuksensa kautta heillä on molemmilla ollut halua päästä vaikuttamaan asioihin ja auttaa myymäläpäälliköitä. – Ja oli myös tärkeää, että kollegat ehdottivat tätä pestiä, Nina huomauttaa. Esihenkilö tarvitsee luottamushenkilöä siinä missä muutkin palkansaajat. –Esihenkilöroolissa tulee aika ajoin eteen asioita, jotka askarruttavat, tai tilanteita, joissa tarvitaan tukea. Vastakkainasettelutilanteissa työntekijöiden kanssa luottamushenkilöllä on tärkeä rooli. Olemme olemassa, jotta esihenkilöt voivat kysyä ja varmistaa asioita. Esihenkilöä koskevat samat oikeudet kuin työntekijääkin, eli ei ole vain työntekijän oikeus pyytää luottamushenkilöä tuekseen, Nina purkaa luottamushenkilön roolia esihenkilöille, ja Tupen mukaan he ovat silmät ja korvat koko päällikköporukalle, kun halutaan viedä jotain asiaa eteenpäin johdon suuntaan tai toisinpäin. Tuntemus työpaikan käytännöistä sekä ihmissuhde- ja vuorovaikutustaidot ovat olennainen osa luottamushenkilön työkalupakkia. Molemmat uskovat samojen asioiden toimivan myös esihenkilötyössä. – Myymäläpäälliköltä vaaditaan samoja vuorovaikutustaitoja ja ihmistuntemusta kuin luottamushenkilöltä. Toki pitää myös olla valmis keskustelemaan ja kuuntelemaan herkällä korvalla, Tupe sanoo. Nina lisäisi tähän vielä rohkeuden tarttua asioihin, ottaa ne esille ja puhua niistä ääneen. Esimiesliitto järjestää osin yhteistyössä PAMin kanssa koulutuksia luottamushenkilöille. Sekä Nina että Tuomas ovat ’kolunneet niitä niin paljon kuin mahdollista’. – Ilman koulutuksia tämä työ ja siihen kiinni pääseminen, niiden asioiden tunnistaminen, joihin voi ja pitää vaikuttaa, olisi ollut vaikeaa. Puhun nyt molempien suulla, kun sanon, että olemme todenneet ne todella hyviksi ja on mahtavaa, että liitot tekevät tällaista yhteistyötä, Nina sanoo. Koulutuksissa tapaa uusia ihmisiä, myös oman työpaikan ulkopuolelta, ja Tupen mielestä muiden esimiesten tapaaminen on ollut silmiä avaavaa. – On oppinut näkemään, miten eri tavoilla eri yrityksissä työskennellään ja pystyy myös arvostamaan työnantajayrityksensä hyviä toimintatapoja. KEYn edustavuus esimiespuolella on melko korkea, joten luottamushenkilön on myös luontevaa olla KEY:stä. – Jos ihminen, joka ei ole toiminut päivääkään esimiehenä, tulisi luottamushenkilöksi esihenkilöille, esihenkilönäkökulmaa olisi vaikea tuoda esiin. Siksi on tärkeää, että esihenkilöillä ja alaisilla on omat luottamushenkilönsä omista liitoistaan, Nina Savisaari toteaa. Haastattelussa Nina Savisaari Stadium Outletistä ja Tuomas Laitinen Stadiumista

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0NTUwMw==