Ohutlevy 1 2025

OHUTLEVY 2025 • 29 www.ohutlevy.com Yritykset saivat uusia näkökulmia Yritysten palaute oli hyvin myönteistä. Ne arvostivat opiskelijoiden tuoreita näkökulmia ja aitoa paneutumista toimeksiantoihin. Myös opiskelijoiden korkea motivaatio ilahdutti. Vaikka ratkaisut eivät aikataulullisista syistä päätyneetkään tuotantoon asti, syntyi useita kehityskelpoisia ideoita ja konseptiversioita, joita yritykset voivat jatkotyöstää. Yritykset ilmaisivatkin kiinnostuksensa jatkaa yhteistyötä tulevienkin opiskelijaryhmien kanssa. HAMKin konetekniikan opetuksessa tätä samaa konseptia onkin toteutettu usean vuoden ajan eri yritysten kanssa. DBE tuo oppimisen lähemmäs työelämää Projektien taustalla on HAMKin käyttämä pedagoginen malli, Design-Based Education (DBE). Se korostaa oppimista aidoissa tilanteissa, muotoiluajattelua ja opiskelijan aktiivista roolia. Opiskelijat eivät ainoastaan ratkaisseet teknisiä ongelmia, vaan osallistuivat suunnitteluprosessiin alusta loppuun – ideoinnista toteutukseen ja palautteen käsittelyyn. Opettajien rooli projekteissa oli toimia valmentajina ja tukihenkilöinä, ei luennoitsijoina (https://www.hamk. fi/tietoa-meista/strategia/design-based-education-dbe/). Tulevaisuuden osaajat kehittävät uusia tuotteita jo nyt Yritysyhteistyössä tehdyt opiskelijaprojektit ovat erinomainen esimerkki siitä, miten korkeakouluopetus voi tuottaa KUVA 5. Opiskelijaryhmä, joka toteutti Milectrian toimeksiannon yhdessä opettajien ja Milectrian edustajien kanssa. Kuva: HAMK 2025. sekä konkreettisia hyötyjä yrityksille että merkittäviä oppimiskokemuksia opiskelijoille. Tällaiset projektit rakentavat siltaa koulutuksen ja työelämän välille – ja ennen kaikkea ne valmistavat tulevia insinöörejä siihen, mitkä työelämän vaatimukset oikeasti ovat. ■ Lisätiedot: Kiinnostuitko, haluaako yrityksesi yhteistyöhön? Lisätiedot ja yhteydenotot antti.hanninen@hamk.fi Ohutlevyrakenteet opettajatiimi: etunimi.sukunimi@hamk.fi Antti Hänninen, konetekniikan lehtori, Timo Kärppä, konetekniikan lehtori, Kiira Kyllönen, kielten ja viestinnän lehtori, Katja Ruunaniemi, kielten ja viestinnän lehtori. https://blog.hamk.fi/hamk-beat/viestinnan-merkitystyoelamalahtoisessa-tuotekehitysprojektissa/ • TIMO KÄRPPÄ, KONETEKNIIKAN LEHTORI, HÄMEEN AMMATTIKORKEAKOULU OY, HAMK

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0MzgwNw==