OHUTLEVY 2024 • 49 www.ohutlevy.com 8. SSAB, Lujien terästen käyttö autojen korirakenteissa, Olli Oja SSAB:n tuotannon kehitysinsinööri Olli Ojan esitys käsitteli lujien terästen käyttöä henkilöautojen korirakenteissa. Maaiman mittakaavassa on kyse suurimmasta yksittäisestä ohutlevyterästen käyttö- ja kehityskohteesta. Nykyisissä henkilöautoissa käytetään useita erilaisia teräslaatuja. SSAB:n DOCOL-tuoteperhe kattaa pitkäaikaisen materiaalikehityksen kautta kaikki nykyisin henkilöautoissa tarvittavat lujat teräkset. Henkilöauton korin paino on kriittinen koska autojen muiden rakenteiden, kuorman, virtalähteiden ja toimilaitteiden paino on jatkuvasti lisääntymässä. Maailman terästen kulutuksen ennakoidaan kasvavan n 1000 miljoonalla tonnilla vuoteen 2050 mennessä. Terästen yleistä kulutusta ohjaavat isot haasteet, joista muutamia alla: – Ilmastonmuutos ajaa metallimateriaalien osalta suunnittelua kohti yleistä rakenteiden painonsäästöä ja energiatehokkuutta. Terästen kehitys on tässäkin avainasemassa – Terästen materiaalitekniikan tutkimus parantaa teräsmateriaalien tehokkuutta jatkuvasti KUVA 13. Henkilöauton korissa käytettävien tyypillisten ohutlevyterästen lujuuksia ja käyttökohteita. KUVA 14. Henkilöauton korisuunnittelussa simuloidaan törmäystilannetta. Tavoite on suojata matkustamoa erityisesti rakenteen hallitulla deformoitumisella törmäystilanteessa sekä rakenteen kyvyllä absorboida kineettistä törmäysenergiaa. – Kasvava elintaso jahtaa autoistumiseen ja sähköistymiseen – Uusiutuvien energialähteiden käyttö suosii teräsrakenteita – Kaupungistuminen lisää infrastruktuurin rakentamista, mikä lisää voimakkaasti teräksen kulutusta – Teräksen kehittäminen on suhteessa edullista jos sen avulla voidaan korvata muita harvinaisempia maankuoren metalleja tai fossiilisia raaka-aineita – Terästen kulutus on jatkuvasti noussut KUVA 15. Terästen käyttöä ohjaavat isot trendit ohjaavat teräsmateriaalien kehitystä. Teräsmateriaalien valmistus ja sovellukset kasvavat tulevaisuudessakin.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0NTUwMw==