30 Maitotalous 3/2025 Arla Ruotsi on käyttänyt maitotölkkien kylkiä kuluttajien tiedottamiseen, sitouttamiseen ja viihdyttämiseen vuodesta 1975 lähtien. Lukuprosentit ovat jatkuvasti korkeita jopa nykyajan ruuhkaisessa mediaympäristössä. – Viimeisimmän tutkimuksemme mukaan tavoitamme 4,2 miljoonaa ihmistä keskimäärin 6,1 kertaa kuukaudessa, Arla Ruotsin päätoimittaja Åsa Scherman kertoo. Tölkkien kyljissä olevat viestit näkyvät Arlan maito-, jogurtti- ja piimätuotteissa, ja niistä on tullut rakastettu perinne aamiaispöydässä sekä lapsille että aikuisille. Monet sanovat lukeneensa pakkauksien kyljet joka aamu lapsuudestaan asti. Animal Rebellionin 41 aktivistia tukki Leppersdorfissa sijaitsevan Sachsenmilchin meijerin sisäänkäynnin 15.8.2025 protestoidakseen maidontuotantoa parsinavetassa vastaan. Sachsenmilch-yhtiön mukaan toiminta häiriintyi vakavasti ja sitä seuraavina päivinä saarron vuoksi. Säiliöautot eivät pystyneet toimittamaan maitoa, ja yhdessä Eläinoikeusaktivistit tukkivat kulun meijeriin Ruotsin luetuimmat viestit 50 vuoden aikana Idea sai alkunsa kuumana kesänä 1975, kun Arla sai paljon valituksia huonolaatuisesta maidosta. Valistaakseen yleisöä katkeamattoman kylmäketjun tärkeydestä Arla painoi ensimmäisen tiedotuskampanjansa suoraan maitotölkkiin ja se oli menesLuulajan meijerin toiminta päättyi Yli 60 vuotta toimineen pohjoisruotsalaisen Luulajan meijerin toiminta päättyi, kun maidon ja fermentoitujen maitotuotteiden (filmjölk) tuotanto loppui viikolla 36. Meijerin omistaja Norrmjerier teki päätöksen sulkemisesta jo kaksi vuotta sitten. Tavoitteena on luoda pitkäaikaisempi, kestävämpi ja tehokkaampi toimintamalli, jossa resurssit ja investoinnit keskitetään yhteen paikkaan. Tuotannon siirto Uumajan meijerille on ollut käynnissä syksystä 2023 lähtien. Norrmejerier on vahvistanut asemaansa kansallisilla markkinoilla osana pitkän aikavälin strategiaa, jolla pyritään kasvamaan Norrlandin ulkopuolella. Osuuskunta Norrmejerierin omistaa 329 pohjoisruotsalaista maanviljelijää, joista 259 on aktiivisia maidontuottajia. KOONNUT Martin Virta LÄHDE mejerimedier.dk/nyheder Maailmalta tys. Siitä lähtien kyljissä on ollut kaikkea ympäristövinkeistä, arvoituksista ja resepti-ideoista faktoihin lehmistä, maidosta ja kestävästä kehityksestä. Tuhansia viestejä on painettu, ja miljoonat kuluttajat ovat lukeneet, oppineet ja joskus hymyilleet. vaiheessa jopa 150 maito- ja kuorma-autoa jonottivat päästäkseen meijerille. Saarron aikana aktivistit liimasivat kätensä tiehen, ja kolme ihmistä miehitti myös maitoautoja. Ryhmä kritisoi sitä, että Sachsenmilch ostaa maitoa tiloilta, jossa lehmät ovat aina sisällä. Maanviljelijöiden järjestö Free Farmers (Freien Bauern) kuvailee toimintaa rikolliseksi ja varoittaa, että radikaalit menetelmät vahingoittavat sekä maanviljelijöitä että poliittista prosessia. Sachsenmilch kuuluu Theo Müller -yritysryhmään. Leppersdorfissa sijaitsevalla meijerillä on noin 3 000 työntekijää, ja se jalostaa vuosittain noin 1,7 miljardia kiloa maitoa maidoksi, voiksi, jogurtiksi ja juustoksi. Laihdutuspillereiden kasvava kulutus lisää heraproteiinin myyntiä Arla Foods Ingredients (AFI) on huomannut, että länsimaiset kuluttajat käyttävät yhä enemmän laihdutuspillereitä, kuten Wegovya ja Ozempicia. Tämän seurauksena heraproteiinituotteiden kysyntä kasvaa. Laihdutuspillereillä saavutettava nopea painonpudotus vaatii proteiinipitoista ruokavaliota, jotta lihasmassaa voidaan rakentaa uudelleen. Juuri tätä AFI:n heraproteiinituotteet tarjoavat. AFI:n myyntiä eivät vauhdita pelkästään laihdutuspillerit. Myös yleinen kiinnostus ravitsemusta ja terveyttä kohtaan on tärkeää. Vuoden 2025 ensimmäisellä puoliskolla AFI:n liikevaihto kasvoi 53,7 prosenttia vuoden 2024 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Norrmejerier käsittelee vuosittain 200 miljoonaa kiloa maitoa meijereillään Uumajassa ja Burtäskissa.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0MzgwNw==