Kalaosaajan käsikirja

Kalaosaajan käsikirja 5 Alkusanat Alkusanat Suomalaiset haluavat syödä kalaa. Kuluttajatutkimusten mukaan yli 95 prosenttia suomalaisista syö kalaa ja kolme neljästä haluaisi syödä sitä nykyistä enemmän. Kalan suosiminen terveyttä edistävässä ruokavaliossa on tutkittuun tietoon perustuvaa ja ravitsemissuosituksen mukaista. Kalasta saa tärkeitä omega-3-rasvahappoja ja se on merkittävin luonnollisen D-vitamiinin lähde. Kala on yleisesti ympäristön kannalta hyvä valinta meillä Suomessa. Vastuullisesti tuotetun kalan ketju vedestä ruokapöytään on yritystoimintaa luonnon ehdoilla. Raaka-aineen kalaketjuun tuottaa kotimainen alkutuotanto, kaupallinen kalastus ja kalankasvatus. Kotimaista raaka-ainetta täydentämään käytetään tuontikalaa. Kalateollisuus ja tukkukauppa jalostavat kalan käyttövalmiiksi ja toimittavat sen vähittäiskauppoihin ja suurtalouksiin. Elinkeinokalatalouden ketju voi toimia ja tuottaa työtä, toimeentuloa ja hyvinvointia, kun raakaainetta, kalaa, on riittävästi ja kuluttajien tarpeita vastaavassa muodossa. Valtaosa kalasta myydään kuluttajille päivittäistavarakaupan kautta ja valtaosa kalaaterioista valmistetaan ja nautitaan kotikeittiöissä. Kalalla on kuitenkin merkittävä rooli myös ammattikeittiöissä ja sen uskotaan tulevaisuudessa kasvavan. Laatu on kalakaupan tärkein tekijä. Laadukas ja oikein käsitelty kala säilyy hyvin vedestä ruokapöytään saakka. Oikean toiminnan tuloksena syntyy oikea tuotelaatu automaattisesti – siksi laadun tekijöistä tärkein olet sinä. Koulutuksella varmistetaan kalan laadun ja käsittelyn jatkuva kehitys. Vähittäiskaupan kalatiskien henkilökunnan, ravitsemispuolen opetushenkilökunnan ja ravintoloiden keittiöhenkilökunnan osaamista vahvistamalla pystytään asiakkaille tarjoamaan laadukkaita kalatuotteita ja heidän tarvitsemaansa tietoa. Ylläpitämällä henkilökunnan ammattitaitoa voidaan varmistaa, että kala käsitellään ja säilytetään oikein, ja asiakkaat saavat luotettavaa tietoa kalasta ja sen oikeaoppisista valmistusmenetelmistä. Kalan tuotanto- ja toimitusketjussa työskentelevälle on yksi ohje ylitse muiden: asiakastyytyväisyys syntyy ammattitaidosta. Tätä ammattiosaamista ja -ylpeyttä haluamme tällä julkaisulla olla mukana kehittämässä. Kalaa ainakin kahdesti viikossa! Katriina Partanen, toiminnanjohtaja, Pro Kala ry

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0MzgwNw==