Kalaosaajan käsikirja 32 Hyvät käytännöt kalatiskillä ja ravintolakeittiössä Kalatuotteiden laatu ja asiakaskokemus rakentuvat koko toimitusketjun ajan tehdyistä valinnoista. Laadun varmistaminen ei ole pelkästään tuotteiden tuoreuden ja oikeiden säilytysolosuhteiden hallintaa, vaan myös vastuullisuuden, asiantuntemuksen ja asiakaslähtöisyyden yhdistämistä päivittäiseen toimintaan. Laadun keskiössä ovat seuraavat tekijät: • Läpinäkyvyys – Asiakkaat arvostavat avoimuutta alkuperästä, pyyntitavoista ja vastuullisuudesta. Selkeä viestintä lisää luottamusta ja vahvistaa brändiä. Esimerkiksi vähittäiskaupan kalatiskillä pakollisia kirjallisia tietoja ovat lajin kauppanimi, pyynti- tai viimeinen käyttöpäivä, tuotantomenetelmä, pyyntialue, sekä tietyin poikkeuksin merkintä sulattamisesta. Tieteellinen nimi ja pyydystyyppi tulee osata kertoa tarvittaessa suullisesti. • Kouluttautuminen ja kouluttaminen – Henkilökunnan jatkuva kehittäminen varmistaa, että asiakkaille tarjotaan aina ajantasaista tietoa ja erinomaista palvelua. Kouluttautumisessa ja kouluttamisessa tulee kiinnittää huomiota myös satunnaisten työntekijöiden asiantuntemuksen varmistamiseen. Hyvät käytännöt kalatiskillä ja ravintolakeittiössä
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0MzgwNw==