14 Hyvinvointitiimin terveiset Lukuvuonna 2024–2025 otettiin käyttöön keväällä 2024 uudistetut hyvinvointitunnit. Oppitunteja oli lukuvuoden aikana ensimmäiselle vuositasolle yhdeksän, toiselle kuusi ja kolmannelle kaksi. Hyvinvointitiimin jäsenten lisäksi lukion kuraattori, Orimattilan kaupungin hyvinvointikoordinaattori ja Orimattilan nuorisopalveluiden nuorisotyöntekijät pitivät toiminnallisia hyvinvointitunteja ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoille. Orimattilan kaikissa kouluissa opetetaan hyvinvointitaitoja lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukemiseksi. Hyvinvointiohjelma kattaa koko koulupolun alakoulusta lukion loppuun. Oppituntien sisällöt pohjautuvat alueellisiin hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen (HyTe) kärkiin: osallisuus ja yhteisöllisyys, mielen hyvinvointi, arjen turvallisuus ja terveelliset elintavat. Oppitunneilla harjoitellaan hyvinvointi-, opiskelu ja elämänhallintataitoja. Aiheita ovat osallisuus, turvataidot, itsetuntemus, vuorovaikutustaidot, tunnetaidot, tietoisuustaidot ja rentoutuminen. Työskentelytapa on osallistava, keskusteleva ja yhteisöllinen. Ryhmäytyminen ja vuorovaikutustaitojen harjoittelu ovat työskentelyn tausta-ajatuksena. Hyvinvointiohjelman tavoitteena on vahvistaa lasten ja nuorten hyvinvointia opettamalla heille taitoja, jotka kantavat elämässä eteenpäin, tukevat oppimista ja hyvinvointia yksilön ja yhteisön näkökulmasta. Tavoitteena on myös ohjata opiskelijoita kunnioittamaan itseään ja toisiaan sekä tiedostamaan omia vahvuuksiaan ja toimintatapojaan suhteessa omaan hyvinvointiinsa. Hyvinvointityön voi kiteyttää ajatukseen: ”Hyvinvoiva lapsi/nuori oppii”. Jari Kokko Erkko-lukion hyvinvointivastaava
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0MzgwNw==