1 VUOSIKERTOMUS 2020-2021 VUOSIKERTOMUS 2024-2025
2 Perusopetuksen ja lukion rehtori: Antti Ketonen Puhelinnumero: 040 726 0850 Sähköposti: antti.ketonen@orimattila.fi Lukion virka-apulaisrehtori: Saija Loponen Puhelinnumero: 040 700 0054 Sähköposti: saija.loponen@orimattila.fi Lukion apulaisrehtori: Pekka Törrönen Puhelinnumero: 044 781 3708 Sähköposti: pekka.torronen@orimattila.fi Koulun perustamisvuosi: (1923), 1970 Koulumuodon muutokset: yksityinen yhteiskoulu 1923–1970 lukio alkoi 1957 Koulun ylläpitäjä: Kannatusyhdistys ry 1923–1970 Orimattilan kunta 1970 lähtien Koulun sijainti: Koulutie 17, Orimattila Postiosoite: PL 50, 16301 Orimattila Puhelimet : (03) 888 111, kaupungin vaihde 044 781 3566, kanslia Sähköposti: erkko.lukio@orimattila.fi
3 SISÄLTÖ Yhteystiedot....................................................2 Erkko-lukion lukuvuosi 2024-2025...............4-5 Tapahtumia lukuvuonna 2024-2025................6 Hyvin sanottu...................................................7 Robo-medialinja.......................................8 Urheilulinja...............................................9 Opiskelijakunnan hallituksen vuosikertomus........................10-12 Ykkösten tunnelmat.......................................12 Kakkosten tunnelmat.....................................13 Hyvinvointitiimin terveiset..............................14 Koulun sisäinen hallinto.................................15 Henkilökuntatiedot..................................16-17 Ylioppilaat ......................................................18 Diplomit ja stipendit.......................................19 Opiskelijaluettelo.....................................20-21 Tiedotuksia kesäajaksi..................................22
4 Erkko-lukion lukuvuosi 2024–2025 Uusi koulu Elokuussa 2024 pitkä odotus päättyi, kun uusi valkoinen koulurakennus Erkko-rakennuksen vieressä valmistui. Orimattilan yhteiskoulun ja Erkko-lukion toiminta käynnistyi uusissa, moderneissa tiloissa. Myös lukiolaiset opiskelevat nyt musiikkia ja kuvataidetta näissä uusissa oppimisympäristöissä. Kaikkien käytössä on viihtyisä kouluravintola, joka tarjoaa myös kahvilapalveluita. Uudet tilat ovat osoittautuneet sekä toimiviksi että miellyttäviksi. Moni onkin todennut: ”Onpa hieno koulu, josta koko kaupunki voi olla ylpeä.” Samalla päättyi yksi aikakausi koulujen historiassa, kun yläkoulu ja lukio yhdistyivät hallinnollisesti yhdeksi oppilaitokseksi. Uuden koulun nimi on Orimattilan yhteiskoulu ja Erkko-lukio. Toimintakulttuuri on kuitenkin säilynyt pitkälti ennallaan, ja opetusta jatketaan perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelmien mukaisesti. Yhteiselo saman katon alla on vaatinut huolellista suunnittelua, sovittelua – ja ehkä myös uudenlaista asennetta. On tärkeää pohtia, miten yhteisöllisyys voisi toteutua uudessa koulussa. Hyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden kulmakivenä on se, että jokaisella olisi ainakin yksi ystävä tai toveri, jonka kautta kokisi kuuluvansa joukkoon. Yleissivistykseen kuuluu kyky tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa, ja koulu tarjoaa erinomaisen ympäristön sosiaalisten taitojen ja toisten huomioon ottamisen oppimiseen. Tämän tavoitteen eteen olemme tehneet ja teemme jatkossakin töitä yhdessä – pyrkien toimimaan positiivisesti ja levittämään hyvää henkeä ympärillemme. Lukion yhteishenkeä on vahvistettu monin tavoin – niin oppitunneilla kuin koko henkilökunnan toiminnassa. Lukuvuoden aikana on järjestetty useita yhteisöllisiä tapahtumia opiskelijakunnan, opettajien ja opiskeluhuollon yhteistyönä. Esimerkiksi lukuvuoden alussa uudet opiskelijat pääsivät tutustumaan toisiinsa ryhmäytymisiltapäivässä Salusjärvellä. Urheilulinjalaiset saivat ainutlaatuisen tilaisuuden harjoitella ex-huippu-urheilija Kristiina Mäkelän johdolla hänen vierailunsa yhteydessä. Keväällä musiikin ryhmä ilahdutti kouluyhteisöä tunnelmallisella konsertillaan. Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä on tuettu myös jaksokahveilla, joita järjestettiin neljä kertaa lukuvuoden aikana eri teemojen ympärille. Lisäksi vuositasoittain pidetyillä hyvinvointitunneilla on kehitetty tärkeitä taitoja, kuten vuorovaikutus-, tunne- ja tietoisuustaitoja. Opintojaksot oppitunteineen, päättöviikkoineen ja ylioppilaskirjoituksineen ovat sujuneet jouhevasti ja ammattitaitoisesti. Koulun arkea ovat rikastuttaneet tapahtumat, teemapäivät, vierailijat ja opetukseen liittyvät opintomatkat. Kansainvälistä näkökulmaa toi vaihto-opiskelija Ambroisine Sollaerts Ranskasta. Hänen läsnäolonsa toi kouluyhteisöön tuulahduksen ranskalaista kulttuuria ja uusia näkökulmia arkeen. Tänä keväänä Erkko-lukiosta valmistui 44 uutta ylioppilasta – lämpimät onnittelut jokaiselle upeasta saavutuksesta! Lukion päättävä ikäluokka on osoittanut sitkeyttä, osaamista ja kasvua. Opiskelijat ovat saavuttaneet hyviä tuloksia ja kartuttaneet vahvan yleissivistyksen sekä monipuoliset valmiudet, jotka kantavat heitä kohti jatko-opintoja ja työelämää. Erityisen ansiokkaasti menestyivät Timo Yrjölä, Opri Pietilä ja Noora Kuosa – lämpimät onnittelut teille! Kevään 2025 ylioppilaita haluan onnitella sydämellisesti. Olkoon edessänne tie, joka kuljettaa vaihtelevien maisemien halki – välillä valtatietä, välillä kinttupolkua – mutta aina kohti omia unelmianne, hyvässä seurassa ja luottavaisin mielin. Lukuvuoden päättyessä jätämme haikein, mutta kiitollisin mielin jäähyväiset kolmelle arvostetulle opettajallemme. Kuvataiteen ja median lehtori Anne Jokinen sekä liikunnan ja terveystiedon lehtori Tuija Luumi siirtyvät ansaitulle eläkkeelle, ja matematiikan ja tietotekniikan lehtori Raine Lönnfors suuntaa kohti uusia haasteita. Lämmin kiitos heille kaikille vuosien mittaisesta työstä, oppimisen tukemisesta ja merkityksellisestä työtoveruudesta.
5 Nyt kesän kynnyksellä on myös kiitosten aika. Yhteistyö opiskelijakunnan hallituksen kanssa on ollut erittäin sujuvaa ja aktiivista. Teidän ansiostanne on toteutunut monenlaisia tapahtumia, teemapäiviä ja juhlia, jotka ovat vahvistaneet koko lukion yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia. Kiitän lämpimästi jokaista Erkko-lukion opiskelijaa, opettajaa ja työyhteisön jäsentä siitä työstä, jota olemme tehneet yhteisen päämäärämme ja hyvinvointimme eteen. Ainoastaan me, jotka lukiolla opiskelemme ja työskentelemme, voimme yhdessä vaalia ja ylläpitää myönteistä ja kannustavaa ilmapiiriä – jokaiselle. Kiitän kaikkia, jotka ovat olleet mukana tukemassa työtämme kuluneen lukuvuoden aikana – niin koulun arjessa kuin sen ulkopuolella. Yhteistyökumppaneidemme panos ja tuki ovat olleet korvaamattomia nuorten opiskelun edistämisessä. Erityiskiitos kuuluu myös kaikille stipendien lahjoittajille. Teidän tukenne ei ole vain taloudellista – se on viesti luottamuksesta ja kannustuksesta, joka siivittää opiskelijoitamme kohti jatko-opintoja ja omia unelmiaan. Toivotan jokaiselle Erkko-lukion opiskelijalle ja koko henkilökunnalle aurinkoista, rentouttavaa ja ansaittua kesälomaa – palataan syksyllä jälleen uusin voimin ja avoimin mielin! Saija Loponen Lukion virka-apulaisrehtori
6 Tapahtumia lukuvuonna 2024-2025 Päivä Tapahtuma 22.8. Ryhmäytymisiltapäivä ykkösille Salusjärvellä 10.10. Opiskeluhuollon jaksokahvit 29.10. Robo-medialinjan opintomatka Vapriikki-museoon Tampereelle 6.11. Kristiina Mäkelä esiintyi koko koululle 8.11. Aatospäivä 20.11. Lapsen oikeuksien päivä 28.11. Opiskeluhuollon jaksokahvit 5.12. Itsenäisyys- ja lakkiaisjuhla 13.12. Lucia-kuvaelma 7.1. Exit – esitys omista ja toisten rajoista 23.1. Avointen ovien ilta ysien vanhemmille 5.2. Ykköset DuuniExpo-messuilla Lahdessa 6.2. Penkkarit 6.2. Vanhojen tanssien iltanäytös 7.2. Vanhojen tanssien koulunäytökset 12.2. Todistusten jako ja kahvitus abeille 13.2. Opiskeluhuollon jaksokahvit 11.3. Poliisin Online-oppitunti 9.4. Kuntavaalipaneeli Areenalla 10.4. Opiskeluhuollon jaksokahvit 17.4. Musiikkiryhmän konsertti salissa 6.5. Kakkoset Tampereen korkeakoulupäivässä 9.4. Kirjailija Mila Teräs esiintyi koko koululle 15.5. Opiskeluhuollon jaksokahvit 31.5. Kevään lakkiaiset
7 Hyvin sanottu Yleisradio aloitti 5 vuotta sitten projektin nimeltä Hyvin Sanottu, joka huipentui Lahdessa 27-28.9.2024 keskustelufestivaaleilla. Projektin tarkoitus oli parantaa ja tutkia suomalaista keskustelukulttuuria, sekä kokeilla uutta ”Erätauko” keskustelutapaa. Eläkeliitto järjesti keskustelun nuorten eläkeahdistuksesta, johon osallistui esimerkiksi Eläketurvakeskuksen ekonomisti, sosiaalipolitiikan asiantuntija ja muutama opiskelija kuten minä. Keskustelun ”koordinaattori” esitti kysymyksiä ja antoi puheenvuoroja. Puheenvuorolla sai puhua vain yksikerrallaan, joka antoi aikaa miettiä rauhassa ja suunnitella vastausta, joka teki keskustelusta todella rauhallista ja sujuvaa, sekä asiapitoista. Eetu Perttola
8 Robo-medialinja Kulunut lukuvuosi on ollut robo-medialinjan viimeinen toimintavuosi. Linja toimii vielä 3-4 vuotta, jotta elokuussa 2025 aloittavat linjalaiset saavat opintonsa päätökseen. Jatkossa linjan opintojaksoja on valittavissa muiden paikallisten opintojaksojen tavoin ilman sitoutumista robo-medialinjaan. Tämän toivotaan lisäävän valinnan mahdollisuuksien väljenemistä ja lisäävän kiinnostusta median ja robotiikan opintoihin. Ensimmäiset mediaopinnot lukiossamme käynnistyivät 1990-luvun alkuvuosina, jolloin niitä nimitettiin viestintäopinnoiksi. Koulullamme oli tiivistä yhteistyötä erityisesti Helsingin Sanomien kanssa. Opiskelijat mm. pääsivät tekemään omaa lehteä Helsingin Sanomien toimitukseen ja vierailuja puolin ja toisin tehtiin aktiivisesti. Osaltaan tähän vaikutti Aatos Erkon myönteinen suhtautuminen Orimattilaan ja erityisesti sen nuorisoon. Hänen myötävaikutuksellaan koulun nimi muutettiin Erkko-lukioksi ja perustettiin erillinen viestintälinja, jonka opiskelijoista moni kävi mm. Hesarissa työharjoittelussa. Aatos Erkko vieraili koulullamme hänen mukaansa nimetyssä Aatos-päivässä, jolloin arvovieraamme viihtyi niin hyvin opiskelijoiden seurassa, että me opettajat saimme juoda kahvit keskenämme. Jane ja Aatos Erkon säätiö on myöntänyt vuosikausien ajan koulullemme huomattavia stipendejä jaettavaksi opiskelijoille ja opettajille. Myös Orimattilan Sanomat on tukenut linjaamme stipendein ja työharjoittelupaikkojen muodossa. Vuosien varrella linjan oppisisältöjä on muutettu nykyajan haasteisiin paremmin vastaaviksi. Yhteisenä piirteenä on kuitenkin koko ajan pysynyt pyrkimys reagoida ajan ilmiöihin nuorten näkökulmasta. Vuosittain järjestetyt teemapäivät ovat olleet tapahtumia, joissa on itse harjoiteltu robotiikan ja median taitoja ja seurattu mielenkiintoisten vierailijoiden esityksiä. Näitä teemapäiviä, vierailuja ja opintojaksoja tullaan jatkossakin tarjoamaan Erkko-lukion opiskelijoille. Myös mediadiplomin suorittaminen on edelleen mahdollista entiseen tapaan. Aikana, jolloin tekoäly haastaa päivittämään ajattelutapoja ja ihmisen toimintaa aivan uudelle tasolle, ei voi vähätellä sitä merkitystä, minkä median ja robotiikan mahdollisuudet tarjoavat sekä työpaikkojen että tulevaisuuden innovaatioiden muodossa. Lukiostamme on lähtenyt jatko-opintoihin ja valmistunut lukuisia tämän hetken mediaosaajia ja robotiikan taitajia. Toivottavasti jatkossakin Erkko-lukiosta tähyää tulevaisuuteen tiedonjanoisia, uteliaita ja eteenpäin pyrkiviä nuoria, joille Erkko-lukion opettajat ja opiskelukaverit ovat antaneet parhaan mahdollisen tuen selviytyä elämässä eteenpäin. Meille robo-medialinja opettajille tämä on ollut ainutlaatuinen tilaisuus, jonka kiitollisina muistamme. Robo-medialinjan puolesta Anne Jokinen Robo-medialinjan koordinaattori
9 Urheilulinja Lukuvuosi 2024-2025 oli Erkko-lukion urheilulinjan kuudes. Urheilulinjalle tuli tälle lukuvuodelle kuusi uutta opiskelijaa. Urheilulinjalla opiskeli tänä lukuvuonna yhteensä 19 opiskelijaa. Urheilulinja tarjoaa aktiiviurheilijoille oman lajin harjoittelumahdollisuus opiskelupäivän yhteyteen. Harjoituksia on järjestetty läpi vuoden kolmena aamuna. Harjoitukset ovat toteutuneet suunnitelman mukaisesti ja opiskelijamäärä pysynyt lähes samana, kuin edellisenä lukuvuotena. Urheilulinjan valmennuksesta vastasivat tänä lukuvuonna Jarkko Sallinen, Toni Sundholm ja Sami Wirkkala. Aamuharjoitukset sisälsivät yhteisharjoituksen maanantaisin sekä lajiominaisuuksia tukevia harjoituksia keskiviikkoisin ja perjantaisin. Yhteisharjoituksista vastasivat urheilulinjan vastuuvalmentaja Jarkko Sallinen sekä liikunnan lehtori ja linjan koordinaattori Sami Wirkkala. Lajiharjoittelussa urheilijat jaettiin myös tänä vuonna kahteen eri ryhmään; kesä- ja talvilajien urheilijoihin. Jarkko Sallinen vastasi talvilajien urheilijoista ja Toni Sundholm kesälajien urheilijoista. Tänä lukuvuonna jatkettiin eri ominaisuuksien kehittämistä, lajista riippumatta. Lisäksi maanantain aamuharjoittelussa sosiaalisuus ja yhdessä tekeminen olivat tavoitteena koko lukuvuoden. Opiskelijoiden tekemisen tasosta päätellen tämä tavoite onnistui hyvin. Lukuvuoden valmennus on onnistunut hyvin. Valmennus on ollut pitkäjänteistä ja tavoitteena on koko ajan ollut nuoren urheilijan kehittymisen tukeminen. Etenkin lajin vaatimiin ominaisuuksiin on panostettu ja eri ominaisuuksia on kehitetty monipuolisesti. Puitteet ovat hyvät ja sijaitsevat lähellä. Urheilulinjan puolesta Sami Wirkkala urheilulinjan koordinaattori
10 Opiskelijakunnan hallituksen vuosikertomus 2024–2025 Syksyllä aloitettiin ensimmäinen kokous tutulla porukalla, mutta toisessa kokouksessa ennen syyskokousta valittiin uudeksi jäseneksi Eetu Perttola, joka aloitti sihteerin hommissa. Pidimme vielä yhden kokouksen ja teemaviikon ennen syyskokousta. Teemaviikolla teemat olivat maanantaina pukeudu lempi hahmoksesi, tiistaina lempiasu, keskiviikkona liikennevalopäivä, torstaina pukeudu vuodenajan mukaan ja perjantaina ykköset päälle. Sitten olikin syyskokous, joissa lisäsimme monia uusia jäseniä uuden säännön vuoksi. Vähäisen jäsenmäärän takia jokaisesta ryhmästä valittiin vähintään 2 edustajaa opiskelijakunnan hallitukseen. Uudeksi sihteeriksi tuli Konsta Takala, rahastonhoitajaksi Rufus Sundholm, joka aloitti tämän homman vasta tammikuussa, Olohuone- ja välinevastaavaksi Jasper Javanainen ja Media- ja viestintävastaavaksi Kristian Parviainen. Muita uusia jäseniä oli Ella Koivisto, Miisa Vanninen, Aries Hämäläinen ja Kerttu Nurmi. Uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Eetu Perttola ja varapuheenjohtajaksi Unna Lammi, joka toimi myös valokuvausvastaavana, Abien jäädessä pois vastuutehtävistä. Eetu Perttola aloitti myös käymään opiskeluhuoltoryhmän kokouksissa ja Aries Hämäläinen ja Ella Koivisto ateria- ja puhtauspalvelukokouksissa. Syyskokouksen jälkeen aloimme suunnittelemaan Aatospäivää ja tänä vuonna kyselimme luokilta, mitä he haluaisivat tehdä, ja elokuva voitti. Katsoimme Scary Movien ja hallitus jakoi sekalaisia karkkeja kaikille. Itsenäisyyspäivänä puheenjohtaja Eetu Perttola piti puheen koko koululle itsenäisyyden merkityksestä. Ja samoihin aikoihin hieman ennen pikkujoulua Unna Lammi lopetti hallituksen toiminnan ja uudeksi varapuheenjohtajaksi nousi Ella Koivisto. 12.12 kävimme tällä kertaa ajallaan juhlimassa pikkujoulua sushilla konichiwassa ja pelaamassa Megazonessa laser-hippaa. Joulun alla järjestimme myös perinteisesti joulukuusikisan, minkä kakkoset tänä vuonna voitti upealla kuusella, missä oli tehty koristeita opettajien naamakuvista ja kirjoitettu jotain positiivista kaikkien taakse. Kuusi oli niin hyvä, että pääsi jopa Orimattilan Sanomiin! Samaan aikaan oli myös perinteinen joulukalenteri. Hieman paremmat kokouseväät… Hieman paremmat kokouseväät… Aatospäivän karkit ja tunnelmat Hieman paremmat kokouseväät... Aatospäivän karkit ja tunnelmat
11 Voittajakuusi Joulukuusikilpailusta Jalkapallomatsi tammikuussa Kesäisin terveisin, Eetu Perttola, hallituksen pu Aatospäivän karkit ja tunnelmat Pikkujouluina syömässä Tammikuussa, kun palasimme lomilta, järjestimme Abit Vs. Muut jalkapallo ottelun, jollaista oli jo pitkään haluttu. Ottelun voitti muut ja abit saivat vain lohdutus karkkipussit ja voittajat saivat mitalit, yhteisen kiertopokaalin ja karkkipussit. Kiitos vielä myös Pekka Törröselle juonnosta ja Sami Wirkkalalle tuomaroinnista. Pikkujouluina syömässä Voittajakuusi Joulukuusikilpailusta Wanhojen tansseissa hallitus järjesti myös pitkästä aikaa perinteiset wanhojen arpajaiset, jotka olivat olleet useamman vuoden tauolla. Tanssijat toivat omat palkintonsa ja hallitus järjesti joitakin ja hoiti myynnin. Arvat olivat todella suosittuja ja menivät alta aika yksikön. Ystävänpäivänä piilotimme sydämiä koulunalueelle ja yhdestä sydämestä sai palkinnoksi konvehdin. Olimme myös piilottaneet yhden isomman sydämen, mistä sai kokonaisen konvehtirasian! Samalla oli koululla liikennevalopäivä useilla eri väreillä kuvaillen monenlaisia tilanteita, muun muassa jos on ihastunut opettajaan tai ammattikoululaiseen. Voittajakuusi Joulukuusikilpailusta Jalkapallomatsi tammikuussa Kesäisin terveisin, Eetu Perttola, hallituksen puheenjohtaja Jalkapallomatsi tammikuussa
12 Maaliskuun lopuilla varapuheenjohtaja vaihtui vielä kerran Ella Koiviston lopettaessa hallituksen toiminnan ja hänen tilalleen nousi Aries Hämäläinen. Huhtikuussa järjestimme vielä toisen teemaviikon: maanantaina ari-päivä, tiistaina pukeudu kuin julkkis, keskiviikkona yksiväri päivä, torstaina joku muu kuin reppu ja perjantaina ykköset päälle. Huhtikuussa myös pääsiäisen kunniaksi piilotimme koululla kinder-munia etsittäväksi ympäri koulua sekä Vappuaattona tarjoilimme koko koululle donitseja ja simaa aulassa. Sitten kevät olikin jo päättymässä, mutta aloitimme vielä nuoriso-leader hankkeen järjestää koululle pöytäjalkapallo välituntivälineeksi biljardin ja muiden rinnalle. Kesäisin terveisin, Eetu Perttola, hallituksen puheenjohtaja Ykkösten tunnelmat Ensimmäisen vuoden opiskelijat arvostavat erityisesti vapautta ja joustavuutta, joka mahdollistaa tehtävien tekemisen mukavimmassa ympäristössä. He pitävät siitä, että voivat vaikuttaa opiskeltaviin aineisiin ja että opiskelu tapahtuu selkeillä alustoilla. Sosiaalisuus ja ystävät ovat myös tärkeitä, samoin kuin välipala-automaatit ja hyppytunnit. Opiskelijat nauttivat syvemmästä opiskelusta lempiaineissaan ja arvostavat itsenäisyyttä sekä ammattitaitoisia opettajia. Opiskelijat kokevat pitkät päivät ja vaikeat aiheet haastavina. Täysi lukujärjestys, joka kestää klo 8-16 joka päivä paitsi perjantaina, on raskas. Puolikkaat kurssit, jotka vuorottelevat, voivat sekoittaa pään, ja ryhmätyöskentely satunnaisissa ryhmissä voi olla hankalaa, jos ryhmän jäsenet eivät suostu puhumaan. Nopea tahti, monien eri sivustojen käyttö ja suuri määrä opiskeltavaa aiheuttavat stressiä. Aamulla herääminen, kouluun kävely ja läksyjen palauttaminen ovat myös haasteita. Matematiikka, filosofia ja biologia koetaan vaikeiksi aineiksi, ja kokeita on usein paljon samaan aikaan. Opiskelijoiden kokemukset menneestä lukuvuodesta vaihtelevat suuresti. Osa opiskelijoista koki vuoden olevan ”ihan jees” tai ”ihan helppoa ja kivaa”, eivätkä huonot numerot heitä haitanneet. Toiset taas kokivat vuoden rankaksi ja uuvuttavaksi, mutta eivät ottaneet sitä liian vakavasti. Joillakin opiskelijoilla oli vaikeuksia, kuten uupumusta, masennusta ja pettymystä itseensä. Yleisesti ottaen tunnelmat vaihtelivat neutraaleista negatiivisiin, ja monet opiskelijat tunsivat olonsa väsyneiksi. Opiskelijat toivovat tulevalta lukuvuodelta helpompia ja rennompia päiviä. He odottavat lyhyempiä koulupäiviä, kymmenen aamuja ja uusia opintojaksoja. Jotkut opiskelijat eivät odota mitään erityistä, kun taas toiset toivovat enemmän intoa opiskeluun ja helpompaa lukujärjestystä. Vanhojen tanssit ja niiden jatkot ovat myös odotettuja tapahtumia. Yleisesti ottaen opiskelijat toivovat tulevalta vuodelta vähemmän stressiä ja enemmän mukavuutta. Teksti on tuotettu Copilot-tekoälyn avulla.
13 Kakkosten tunnelmat Toisen vuoden opiskelijat arvostavat erityisesti lukio-opintojen monipuolisuutta ja vapautta. He pitävät siitä, että voivat vaikuttaa opintoihinsa ja että lukujärjestykset ovat rennompia. Opintopisteiden kertymisen seuraaminen koetaan myös positiivisena. Sosiaaliset suhteet, kuten ystävät ja kaverit, ovat tärkeitä, samoin kuin liikunta ja energiajuomien juonti tunneilla. Opiskelijat arvostavat myös ilmaisia läppäreitä, hyppytunteja ja ilmaista ruokaa. Pitkät ruokavälitunnit ja retket isoihin kaupunkeihin mainitaan myös hyvinä asioina. Opiskelijat kokevat lukio-opinnot ajoittain kiireisiksi ja turhiksi. Liian suuri tehtävämäärä ja ajankäytön hallinta ovat haasteita, samoin kuin ”turhien” pakollisten kurssien suorittaminen ja pitkien päivien jaksaminen. Lukutaidot, kirjoitustaidot ja motivaation löytäminen ovat myös vaikeita. Erityisesti äidinkieli, ruotsi ja matematiikka koetaan haastaviksi aineiksi. Kokeet, opettajat ja stressi mainitaan usein haasteina. Lisäksi projektityöt, kirjojen lukeminen äidinkielessä ja pukuviikot koetaan hankaliksi. Toisen vuoden opiskelijoiden tunnelmat kuluneelta vuodelta ovat vaihdelleet. Osa opiskelijoista koki vuoden olevan ”ihan ok” tai ”ei mitenkään erikoinen”. Jotkut opiskelijat tunsivat, että tehtäviä oli liikaa, mutta toisaalta vuosi meni nopeasti ja oli mukava. Joillakin opiskelijoilla oli erityisen hyviä kokemuksia, kuten menestystä biljardissa. Kuitenkin osa opiskelijoista koki vuoden huolestuttavan lyhyeksi ja tunsi, ettei oppinut mitään uutta. Yleisesti ottaen tunnelmat vaihtelivat neutraaleista positiivisiin. Opiskelijat odottavat tulevalta vuodelta valmistumista ja yo-kokeita. Osa opiskelijoista toivoo rentoa abivuotta, penkkareita ja hauskaa aikaa. Toiset odottavat enemmän tehtäviä ja panostamista yo-kirjoituksiin. Joillakin opiskelijoilla on odotuksia, kuten L-arvosanoja yo-kokeista, vaikka he eivät pidä sitä realistisena. Tuleva vuosi herättää myös pelkoja pettymysten ja odotuksia vapauden suhteen. Teksti on tuotettu Copilot-tekoälyllä.
14 Hyvinvointitiimin terveiset Lukuvuonna 2024–2025 otettiin käyttöön keväällä 2024 uudistetut hyvinvointitunnit. Oppitunteja oli lukuvuoden aikana ensimmäiselle vuositasolle yhdeksän, toiselle kuusi ja kolmannelle kaksi. Hyvinvointitiimin jäsenten lisäksi lukion kuraattori, Orimattilan kaupungin hyvinvointikoordinaattori ja Orimattilan nuorisopalveluiden nuorisotyöntekijät pitivät toiminnallisia hyvinvointitunteja ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoille. Orimattilan kaikissa kouluissa opetetaan hyvinvointitaitoja lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukemiseksi. Hyvinvointiohjelma kattaa koko koulupolun alakoulusta lukion loppuun. Oppituntien sisällöt pohjautuvat alueellisiin hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen (HyTe) kärkiin: osallisuus ja yhteisöllisyys, mielen hyvinvointi, arjen turvallisuus ja terveelliset elintavat. Oppitunneilla harjoitellaan hyvinvointi-, opiskelu ja elämänhallintataitoja. Aiheita ovat osallisuus, turvataidot, itsetuntemus, vuorovaikutustaidot, tunnetaidot, tietoisuustaidot ja rentoutuminen. Työskentelytapa on osallistava, keskusteleva ja yhteisöllinen. Ryhmäytyminen ja vuorovaikutustaitojen harjoittelu ovat työskentelyn tausta-ajatuksena. Hyvinvointiohjelman tavoitteena on vahvistaa lasten ja nuorten hyvinvointia opettamalla heille taitoja, jotka kantavat elämässä eteenpäin, tukevat oppimista ja hyvinvointia yksilön ja yhteisön näkökulmasta. Tavoitteena on myös ohjata opiskelijoita kunnioittamaan itseään ja toisiaan sekä tiedostamaan omia vahvuuksiaan ja toimintatapojaan suhteessa omaan hyvinvointiinsa. Hyvinvointityön voi kiteyttää ajatukseen: ”Hyvinvoiva lapsi/nuori oppii”. Jari Kokko Erkko-lukion hyvinvointivastaava
15 Koulun sisäinen hallinto Rehtori • vastaa koulun toiminnan ja talouden johtamisesta, suunnittelusta, kasvatuksen ja opetuksen järjestämisestä, kehittämisestä ja toiminnan arvioinnista yhdessä henkilöstön ja yhteistyössä opiskelijoiden ja kotien kanssa • päättää apulaisrehtorin toimivallassa olevista asioista apulaisrehtorin ollessa estyneenä Virka-apulaisrehtori • toimii lukion opettajien esihenkilönä • vastaa lukion opiskeluhuollon johtamisesta • tekee lukiolain sekä ylioppilastutkintolain edellyttämät rehtorille kuuluvat opiskelijapäätökset • vastaa lukion arkitoiminnasta Apulaisrehtori (luottamustoiminen) • toimii virka-apulaisrehtorin sijaisena • laatii päättöviikon työjärjestyksen ja yo-valvontalistat • toimii suojelujohtajana • toimii uusien opettajien työhönopastajana Opinto-ohjaaja • vastaa opintojen ohjauksesta ja ammatinvalinnanohjauksesta • tiedottaa ylioppilaskirjoituksista ja antaa niihin liittyvän opastuksen • toimii ryhmänohjaajien puheenjohtajana • toimii 4. vuositason ryhmänohjaajana Johtoryhmä • suunnittelee ja koordinoi koulun toimintaa • valmistelee yhteisten asioiden käsittelemistä mm. opettajainkokouksissa ja tiimeissä • ohjaa kehittämishankkeiden etenemistä lukuvuoden aikana • johtoryhmään kuuluu rehtori, virka-apulaisrehtori, apulaisrehtori, opinto-ohjaaja ja yksi opettajajäsen
16 Lukion opettajat Loponen Saija, FM, lukion virka-apulaisrehtori Kemia, matematiikka. Bachir Karen, FM Englanti, ranska. Ryhmänohjaaja 22A. Hatakka Teija, FM Englanti, venäjä. Ryhmänohjaaja 23A. Hohtari Hanna, FM Äidinkieli ja kirjallisuus. Hynninen Jari, FM Fysiikka, matematiikka. Ryhmänohjaaja 24A. Jokinen Anne, TaM Kuvataide, robo-media. Ryhmänohjaaja 22B. Kokko Jari, FM Ruotsi. Ryhmänohjaaja 24B. Korhonen Ari, FL Opinto-ohjaaja. Ryhmänohjaaja 21AB. Lönnfors Raine, FM Matematiikka, tietotekniikka. Ryhmänohjaaja 23B. Miinalainen Hanna, TM Uskonto, psykologia. Pöllänen Anton, KM Filosofia, psykologia, Elämänkatsomustieto. Rösch Minna, FM Biologia, maantiede, erityisopetus. Törrönen Pekka, FM, apulaisrehtori. Historia, yhteiskuntaoppi, media. Viitasuo Milla, FM Matematiikka, kemia. Wirkkala Sami, LiM Liikunta, terveystieto.
17 Yhteinen henkilökunta Karjalainen Sari, toimistosihteeri Kiinteistöhuolto: Are Oy Ruokailu: (Ateria- ja puhtauspalvelut) Taavitsainen, Helinä - Ravitsemisvastaava Helenius, Johanna - Ravitsemistyöntekijä Lindroos, Sari - Ravitsemistyöntekijä Neuvonen, Siru - Ravitsemistyöntekijä Siivous: (Ateria- ja puhtauspalvelut) Niemelä Sari, puhtauspalveluiden aluevastaava Aho Noora, siivoustyöntekijä Heikkilä Päivi, siivoustyöntekijä Hilander Milla, siivoustyöntekijä Opiskeluhuoltopalvelut: Korhonen Noora, terveydenhoitaja Leivonen Kati, koulupsykologi Tähkänen Katja, kuraattori Puhalainen Marju, etsivä nuorisotyöntekijä Vahanen Aki, etsivä nuorisotyöntekijä Yhteiskoulun ja lukion yhteiset opettajat Haataja Lari, KM. Musiikki. Hatamaa Reetta. Liikunta. Perkkiö Heidi, FM. Espanja. Petäjäniemi-Riekkinen, FM. Terveystieto. Poutiainen Piritta, LiM. Liikunta. Sallinen Jarkko, FM. Urheiluvalmennus. Tonteri Teija, FM. Saksa. Vesterholm Aki, FM. Äidinkieli ja kirjallisuus. Vuori Sella. Liikunta. Tuntiopettajat Podasenova Serafima. Venäjä Penttilä Riikka. Ranska Sundholm Toni. Urheiluvalmennus Uusitalo Elisa. Saksa. Wirkkala Sisu. Liikunta.
18 Erkko-lukion ylioppilaat Syksy 2024 ylioppilaat Haakana Eetu Salomaa Aino-Amalia Sipiläinen Aada Kevät 2025 ylioppilaat Ahokas Elsa Haakana Olivia Haarma Urho Hämäläinen Pinja Hänninen Nea Jauho Sanni Kakko Ville Karvanen Ronja Kokko Sofia Konttinen Matleena Kuosa Niklas Kuosa Noora Lahtinen Topias Lehtinen Vikke Lesonen Nuutti Malin Jenna Mäkipää Jami Nieminen Eetu Nukki Rasmus Partanen Jonna Patjas Venla Paukkunen Teemu Pietilä Opri Purtilo Tuomas Pöllänen Iines Rautanen Ellen Rinne Milla Roni Juuso Ruusunen Silja Sallinen Linda Salonen Antti Siponen Telma Strandman Eljas Suomela Jere Syrjäläinen Aaro Tuominen Eetu Turunen Indiana Utsi Ronja Vehola Joni Velling Maija Viitikko Sisu-Veikka Vilhonen Veera Ylitalo Ante Yrjölä Timo Lukuvuoden 2024-2025 ylioppilastutkintojen arvosanajakauma L 5 E 27 M 31 C 62 B 58 A 45 I 10
19 Lukiodiplomit Kuvataiteen lukiodiplomit Kuosa Noora Pöllänen Iines Turunen Indiana Stipendit keväällä 2025 Alfa Mover/Gym 23, Liikuntalahjakortti 80,- Nea Hänninen Linda Sallinen Etelä-Suomen Sanomat 125-v, Digilehti Pinja Hämäläinen Hämeen kauppakamari, 250,- Maija Velling Jane ja Aatos Erkon säätiö, Eero Erkko -stipendi, 600,- Jonna Partanen Eetu Tuominen Jane ja Aatos Erkon säätiö, J.H. Erkko -stipendi, 600,- Noora Kuosa Opri Pietilä Kymenlaakson Sähkö Oy, 100,- Timo Yrjölä Lions Club Orimattila Viljamaa, 100,- kirjalahjakortti Elsa Ahokas Ronja Utsi Lions Club Artjärvi-Lapinjärvi -Myrskylä, 200,- Silja Ruusunen Myrskylän seurakunta, 200,- Nea Hänninen Myrskylän Säästöpankki, 100,- Jami Mäkipää Opiskelijakunnan stipendi, 100,- Pinja Hämäläinen Olivia Haakana Opiskelijakunnan stipendi, 50,- Telma Siponen Sisu-Veikka Viitikko Orimattilan Rotary Club, 100,- Timo Yrjölä Orimattilan seurakunta, 100,- Maija Velling Orimattilan taideyhdistys, 50,- Noora Kuosa Pohjola-Norden, kirja Matleena Konttinen Päijät-Hämeen kemistit, 60,- Timo Yrjölä Riemuylioppilaiden stipendirahasto, 200,- Teemu Paukkunen Riemuylioppilaiden stipendirahasto, 100,- Olivia Haakana Matleena Konttinen Eetu Nieminen, Telma Siponen Timo Yrjölä Sverigekontakt i Finland, kirja Maija Velling Ylä-Uudenmaan Osuuspankki, 200,- Timo Yrjölä Liikunnan lukiodiplomit Hänninen Nea Raunio Samu
20 Opiskelijaluettelo 24A Hynninen Jari Ahonen Helinä Anttila Leevi Hamberg Tobias Heikkinen Lasse Hilpinen Onni Isniuk Anna Järvinen Milo Kaihovirta Julia Karjalainen Lenni Kekoniemi Mico Kokko Arttu Laine Tinja Luoma Tuomas Muotka Tanja Mäkelä Lotta Määttä Vellamo Nenonen Alina Ovaska Valtteri Paaso-Rantala Marjatta Pessinen Helmi Pietiläinen Neea Rönkkönen Sisu Savolainen Onni Sironen Kerttu Tiemann Nadia Toivio Sarah Unelius Nea Uusitalo Voitto Vanninen Miisa 24B Kokko Jari Avelin Iida Halme Eliel Heikkilä Martta Hietala Arto Honkanen Onni Hujanen Tomas Hämäläinen Aries Hänninen Ina Juusela Elina Jääskeläinen Eemi Kalliokoski Tiitus Kenttämaa Henni Kinnari Leo Korhola Jade Kurula Ella Markin Aleksei Mononen Noora Nazari Sajjad Nieminen Moona Parviainen Kristian Pasanen Rasmus Pietiläinen Luca Raittila Ronja Röntynen Nooa Saarenkoski Sandra Simola Alexandra Torila Siiri 23A Hatakka Teija Barieiev Roman Eurén Mikko Halme Joni Heikkilä Henrik Heiskanen Olavi Honkaluoto Eeli Iivonen Aino Javanainen Jasper Järvinen Noora Kalliokoski Ilona Karttunen Niilo Korhola Justus Koskinen Jade Laaksonen Riina Laukkanen Helka Markkanen Pihla Mäkinen Emma Nenonen Sisko Nurmi Kerttu Pietilä Anna Suominen Jenna Takala Konsta Tarvainen Joonas Teräs Vendela Tiemann Sandra-Sofia Valkonen Emma Wahlfors Helmi
21 23B Lönnfors Raine Bergman Pinja Fabritius Milja Heikkilä Mandi Henriksson Elli Hyppönen Ukko Juhola Linda Järvinen Minette Jääskeläinen Lauri Kaltto Helmiina Kauppi Eetu Ketonen Jussi Kiiskinen Jami Koskela Meea Laaksonen Juuso Laine Dani Lammi Unna Löfqvist Ellen Matikainen Jimi Mustonen Noel Mäki Aapo Nenonen Neela Perttola Eetu Phan Benly Rajala Arttu Sallinen Amanda Siponen Vilma Sundholm Rufus Suurnäkki Ville Vahlberg Daniel 22A Bachir Karen Ahokas Elsa Jauho Sanni Kokko Sofia Konttinen Matleena Kuosa Noora Lahtinen Topias Lesonen Nuutti Malin Jenna Mäkipää Jami Nieminen Eetu Nukki Rasmus Patjas Venla Paukkunen Teemu Pietilä Opri Pöllänen Iines Rautanen Ellen Roni Juuso Salonen Antti Siponen Telma Suomela Jere Syrjäläinen Aaro Vehola Joni Velling Maija Vilhonen Veera Yrjölä Timo 22B Jokinen Anne Alanko Samuli Haakana Olivia Haarma Urho Hämäläinen Pinja Hänninen Nea Kakko Ville Karvanen Ronja Koski Markus Kuosa Niklas Lehtinen Vikke Nyholm Nenna Partanen Jonna Purtilo Tuomas Raunio Samu Rinne Milla Rinteelä Arttu Ruusunen Silja Sallinen Linda Sipiläinen Aino Strandman Eljas Tuominen Eetu Utsi Ronja Ylitalo Ante 21AB Korhonen Ari Ahvenainen Tatu Huuhka Riku Turtia Alina Turunen Indiana Viitikko Sisu-Veikka
22 Tiedotuksia kesäajaksi Uusi lukuvuosi alkaa torstaina 7.8.2025 klo 9.00. Lukio-opintoja aloittamaan hakeudutaan samanaikaisesti muiden yhteishaussa mukanaolevien oppilaitosten kanssa. Opiskelijat otetaan lukioon kevätlukukauden päätyttyä perusopetuksen päättötodistuksen lukuaineiden keskiarvon osoittamassa järjestyksessä. Erkko-lukion keski-arvon vähimmäisraja on 7,0. Tiedot opiskelijaksi ottamisesta tulevat Erkko-lukion kotisivuille 12.6.2025. Valintakirje postitetaan jokaisen valitun opiskelijan kotiin 12.6.2025. Opiskelijan on ilmoitettava opiskelupaikan vastaanottamisesta 12.- 19.6.2025 sähköpostiinsa saamansa linkin kautta, sähköposti-ilmoituksella (erkko.lukio@orimattila.fi) tai käymällä henkilökohtaisesti koululla. Opiskelijat, joilla on valinnat tekemättä, voivat tehdä aine- ja kurssivalintansa koululla. Jos opiskelija ei ota vastaan opiskelupaikkaa, hänen on ilmoitettava siitä merkinnällä Oma Opintopolku-palvelussa tai sähköpostitse virka-apulaisrehtorille, Saija Loponen (saija.loponen@orimattila.fi) viimeistään 26.6.2025. Opiskelupaikan vastaanottaminen on ilmoitettava samoin viimeistään 26.6.2025. Mahdollisesti vapaiksi jääneitä opiskelupaikkoja voi tiedustella Erkko-lukion virka-apulaisrehtorilta 13.6.2025 jälkeen. Jos opiskelija on tullut valituksi johonkin toiseen oppilaitokseen, mutta haluaa vaihtaa Erkko-lukioon, niin hänen pitää ottaa yhteyttä suoraan virka-apulaisrehtoriin. Vapaiksi jääneitä lukiopaikkoja haetaan jatkuvassa haussa Opintopolun kautta. Jatkuva haku on 13.6.- 25.7.2025 välisenä aikana. Jatkuvan haun valinta tehdään viimeistään 1.8.2025 ja opiskelupaikka on vastaanotettava viimeistään 15.8.2025. Lukuvuoden 2024–2025 hyväksyttyjen kurssien korotuskuulustelu ja 5. jakson hylättyjen kurssien uusinta pidetään to 21.8.2025 klo 8.15 alkaen. Mikäli opiskelija aikoo erota lukiosta, on hänen huoltajansa tai täysi-ikäisen opiskelijan itsensä täytettävä erohakemus Wilmassa. Opettajien VESO – päivät ovat ti-ke 5.-6.8.2025 klo 9.00–15.00. Orimattilassa 31.5.2025 Virka-apulaisrehtori Saija Loponen
23
24 Kuvat lukion opiskelijat ja opettajat
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0MzgwNw==