31 Pro terveys Toimintaluokka Tieteelliset (n=71) % Ei-tieteelliset (n=785) % Ammattietiikka ja hyvä hoito • tukevat itsenäistä eettistä päätöksentekoa kaikilla hoidon alueilla • määrittävät velvollisuudet, hyveet, eettiset periaatteet • tukevat sosiaalista oikeudenmukaisuutta, potilaan oikeuksia, ihmisen arvokkuutta, puolesta puhumista, haavoittuvuuden ymmärrystä 48 • määrittävät eettiset periaatteet potilaan hoidossa: velvollisuudet, puolesta puhuminen, eettinen päätöksenteko, ammatillinen pätevyys 48 Hoitotyöntekijän ammatillinen / kliininen toiminta • vaikuttavat ohjaten käyttäytymistä eri hoitoaloilla, yksittäisissä hoitoaiheissa ja kliinisissä kysymyksissä (rasismi, hoidon laatu, elämän lopun kysymykset) • tukevat etiikan ja lakien tuntemusta • määrittävät hoitotyön standardit 24 • vaikuttavat ohjaten käyttäytymistä eri hoitoaloilla, yksittäisissä hoitoaiheissa ja kliinisissä kysymyksissä (rasismi, hoidon laatu, elämän lopun kysymykset) • tukevat etiikan ja lakien tuntemusta • määrittävät hoitotyön standardit 27 Työympäristö ja työelämä • ohjaavat käyttäytymistä (työpaikkaväkivalta, henkilöstöresurssit, verkostoituminen) • asettavat ammatilliset rajat toiminnalle • antavat viitekehyksen rooli- ja identiteettikeskusteluille ja itsestä huolehtimiseen 18 – ohjaavat käyttäytymistä (työyhteisö/yhteistyö, työvoimakysymykset, työpaikkaväkivalta) • antavat viitekehyksen hoitajan rooli- ja identiteettikeskusteluille • määrittävät hoitajan oikeudet 17 Järjestötoiminta – 0 • painottavat osallistumista yhteiskunnalliseen ja terveyspoliittiseen keskusteluun 9 Johtaminen – 0 • korostavat eettistä johtajuutta 0 Koulutus • painottavat ohjeiden opetuksen tärkeyttä 0 • painottavat ohjeiden opetuksen tärkeyttä 0 Tutkimus • ohjaavat tutkimuksen tekemiseen ja tutkimuksen käyttöön tutkimusperusteisessa työssä 1 • ohjaavat tutkimuksen tekemiseen/ tutkimuksen käyttöön tutkimusperusteisessa työssä 1 TAULUKKO EETTISEN OHJEIDEN YHTEYS HOITAJIEN TOIMINTAAN* taa potilasta oikeuksineen. Nämä ovat keskeisiä hoitotyön eettisiä periaatteita, joskin rikkomuksiakin tunnistetaan (8). Siksi toistuva keskustelu keskeisistä periaatteista eettistenkin ohjeiden näkökulmasta on perusteltua. Tässä painottuu myös lähijohtajan mahdollisuus nostaa esiin hoitotilanteiden eettisiä näkökulmia (1,3). Yhteiskunnallisuus. Osallistuminen yhteiskunnalliseen tai globaaleja teemoja koskevaan eettiseen keskusteluun oli julkaisuissa niukkaa, vaikka niiden tärkeys on tunnistettu terveysalan moniammatillisessa työssä (9). Useimmat eettiset ohjeet kuitenkin sisältävät kehotuksen osallistua yhteiskunnalliseen terveydenhuoltoalaa käsittelevään ja terveyspoliittiseen keskusteluun. Alan suurimpana ammattiryhmänä hoitajien panoksella keskusteluun olisi merkittävä vaikutus. Etenkin hoitotyön johtajilta voidaan odottaa laajempaa tietoa, ymmärrystä ja näkemystä terveydenhuollon etiikkaan liittyvistä kysymyksistä. Esimerkiksi ilmastonmuutoksen, kestävän kehityksen tai maailmanlaajuisen muuttoliikkeen kaltaiset globaalit haasteet edellyttävät myös uudenlaisten eettisten päämäärien asettelua hoitotyölle. Myös Suomessa on tärkeitä terveyspoliittisia keskustelun aiheita, jotka liittyvät esimerkiksi väestön ikärakenteen tuomiin haasteisiin terveyspalveluille, niiden riittävyydelle ja kustannuksille ylipäätään. Katsauksen muilla osa-alueilla on myös yhteys hoitotyön johtajuuteen. Eettisten ohjeiden opettamista pidettiin tärkeänä, ja siinä tunnistettiin myös kehitystarpeita. Opetuksella on myös suuri merkitys eettisen kompetenssin kehittymiselle (2). Kriittistä keskustelua itse ohjeista oli vähän. Kuitenkin eettisten ohjeiden merkitystä ja vaikutusta voidaan myös kyseenalaistaa (10). Tutkimusperustainen hoitotyö tai tutkimukseen osallistuminen eivät liioin olleet julkaisuissa keskiössä siitä huolimatta, että eettiset ohjeet painottavat näyttöön perustuvaa hoitotyötä. Lisätutkimusta johtajuuden alueilta Katsauksemme ANAn eettisiin ohjeisiin tuotti empiiristä, teoreettista ja käytännön tietoa sekä tutkimuspohjaisen hoidon että eettisten ohjeiden kehittämiseen (11). Ei-tieteellisistä julkaisuista ammennettu käytännön tieto tuo esiin hoitotyön kliinisen arjen kysymyksiä, joita voidaan hyödyntää uusien tutkimusten lähtökohtana. Hoitotyön johtajat voivat hyödyntää kaikkea tämän katsauksen tuottamaa tietoa (12). Keskeisten tulosten tarkastelu (taulukko) osoittaa, että kaikki eettisten ohjeiden vaikutusta kuvaavat toimintaluokat ovat sellaisia, joihin hoitotyön johtajat voivat omalla eettisellä johtajuudellaan vahvasti vaikuttaa. Lisätutkimusta ohjeiden käyttötavoista ja vaikutuksista tulisi kohdentaa hoitotyön johtajuuden eri alueille, moniammatilliseen eettiseen päätöksentekoon *Taulukko modifioitu. Lähde Numminen O, Kallio M, Leino-Kilpi H ym. 2024. Use and impact of the ANA Code: a scoping review. Nursing Ethics (open access), sivut 7–16.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0NTUwMw==