25 Pro terveys Erilaiset potilasryhmät ja tutkimusympäristöt tuovat myös omat erityispiirteensä EEG-tutkimuksen toteuttamiseen, minkä vuoksi tutkimuksen toteuttajalta tarvitaan myös ymmärrystä ihmisen kohtaamisesta. EEG-tutkimuksen toteuttajat tarvitsevat erityisosaamista, jotta vältytään väärintulkinnoilta ja diagnostisilta virheiltä (6). Kansainvälisesti EEG-tutkimuksen toteuttajien koulutus vaihtelee. Suomessa kliinisen neurofysiologian erikoisala on osa bioanalytiikan koulutusohjelmaa, mutta käytännön työelämässä kliinisen neurofysiologian osastoilla voi työskennellä myös sairaanhoitajia (8). EEG-tutkimukseen perehtyminen voikin tapahtua vasta työpaikkaperehdytyksenä, jolloin esihenkilöiden rooli korostuu riittävän osaamisen varmistamisessa. EEG-rekisteröintiosaamisen johtamisessa voidaan tarkastella useita erilaisia näkökulmia. Keskeisiä näkökulmia osaamisen johtamisessa ovat osaamisen tunnistaminen, osaamisen arviointi sekä ympäristön tarjoama tuki (4). Osaamisen tunnistaminen Työntekijöiden osaamisen tunnistaminen on johtamisen keskeinen osa. Osaamisen johtamisessa on tunnistettu tärkeäksi johtajien ymmärrys työn substanssista sekä ennakointikyky: mitä osaamista tarvitaan nyt ja tulevaisuudessa (4). EEGrekisteröintiosaamisessa on keskeistä tunnistaa siihen kuuluvat osaamisalueet sekä ymmärtää luotettavan tutkimustuloksen onnistumiseen vaikuttavat tekijät. Johtajien tulisi myös varmistaa, että hoitajilla on riittävästi teknistä osaamista hallita tutkimuslaitteet sekä ymmärrystä tutkimustulokseen vaikuttavista virhelähteistä. Virhelähteet voivat aiheutua ympäristöstä tai mittalaitteistosta mutta myös potilaan elimistöstä, kuten lihasjännityksestä tai liikkeestä. Johtajien on siis myös varmistettava, että hoitajilla on riittävät potilasohjaustaidot. Lisäksi huolehtiminen hoitajien oikeasta arvopohjasta on tärkeää; sillä voidaan varmistaa potilaiden kunnioitus, tasa-arvoinen kohtelu ja onnistunut yhteistyö muiden terveydenhuollon ammattilaisten kanssa laadukkaiden terveyspalvelujen takaamiseksi. Nämä osaamisalueet ovat tarpeen huomioida myös täydennyskoulutuksen suunnittelussa osaamisen kehittämiseksi. Tärkeää on myös tunnistaa ja ennakoida tulevaisuuden osaamista. Esimerkiksi lisääntynyt kysyntä päivystyksellisille EEG-rekisteröinneille erityisesti teho-osastoilla on luonut tarpeen EEG-rekisteröintiosaamiselle myös niille hoitajille, joiden perustehtävänkuvaan EEG-tutkimuksen suorittaminen ei kuulu. Viime vuosina kansainvälinen tutkimus tehohoidon sairaanhoitajille suunnatusta EEG-koulutuksesta onkin lisääntynyt, ja niissä on tunnistettu koulutuksen positiivinen vaikutus EEG-rekisteröintiosaamiseen (9). Osaamisen arviointi Osaamisen arviointi tuottaa tietoa osaamisen nykytilasta, jonka perusteella voidaan tunnistaa koulutustarpeet (11). Hoitotyön johtajien tuleekin määritellä osaamisen mittaamisen menetelmät (4). EEG-rekisteröintiosaamisen moniulotteisuus edellyttää myös osaamisen arvioinnin monipuolisia menetelmiä. Kansainvälisissä tutkimuksissa EEGrekisteröinnin eri osaamisalueita on arvioitu esimerkiksi itsearvioinnilla (8) ja tietotestillä (7). Tällä hetkellä validoitu mittari EEG-rekisteröintiosaamisen kokonaisarviointiin kuitenkin puuttuu, ja sille olisi tarvetta tulevaisuudessa. Ympäristön tuki Ympäristön tuki on tärkeää osaamisen kehittymisessä. Johtajien tehtävänä on mahdollistaa työntekijöiden osaamisen kehittäminen (4) motivoimalla (10) sekä varaamalla siihen riittävästi aikaa ja voimavaroja (4). EEG-osaamisen johtamisessa korostuvat osaamisen tunnistaminen ja arviointi sekä ympäristön tuki. LÄHTEET 1 The National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine. Committee on Diagnostic Error in Health Care; Board on Health Care Services; Institute of Medicine; Improving Diagnosis in Health Care. Balogh EP, Miller BT, Ball JR, editors. 2015. Washington (DC): National Academies Press (US). 2 Sikaris KA. Enhancing the Clinical Value of Medical Laboratory Testing. Clin Biochem Rev. 2017;38(3):107-114. 3 Lee DW, Neumann PJ, Rizzo JA. Understanding the medical and nonmedical value of diagnostic testing. Value Health. 2010;13(2):310-314. 4 Lunden A, Teräs M, Kvist T, Häggman-Laitila A. A systematic review of factors influencing knowledge management and the nurse leaders' role. J Nurs Manag. 2017;25(6):407-420. 5 Meretoja R, Leino-Kilpi H, Kaira AM. Comparison of nurse competence in different hospital work environments. J Nurs Manag. 2004;12(5):329336. 6 Tatum WO, Rubboli G, Kaplan PW, ym. Clinical utility of EEG in diagnosing and monitoring epilepsy in adults. Clin Neurophysiol. 2022;141:160. 7 Picinich C, Kennedy J, Thind H, Foreman C, Martin RM, Zimmermann LL. Continuous electroencephalographic training for neuroscience intensive care unit nurses: A feasibility study. J Neurosci Nurs. 2020;52(5):245-250. 8 Linnavuori E, Leino-Kilpi H, Stolt M. Healthcare Professionals' Electroencephalography Competency: A Disconnect Between SelfAssessment and Objective Testing. J Neurosci Nurs. 2022;54(4):153-158. 9 Taran S, Ahmed W, Pinto R, Bui E, Prisco L, Hahn CD, Englesakis M, McCredie VA. Educational initiatives for electroencephalography in the critical care setting: a systematic review and meta-analysis. Can J Anaesth. 2021;68(8):1214-1230. 10 Karsikas E, Koivunen K, Meriläinen M, Kanste O. Health and social care managers' perceptions of factors affecting the competence of managers in knowledge management: A qualitative study. J Adv Nurs. 2024;80(6):2487-2499. ELINA LINNAVUORI bioanalyytikko, TtM, väitöskirjatutkija, Hoitotieteen laitos, Turun yliopisto ja hoitotyön kliininen asiantuntija, TYKS Kliininen neurofysiologia HELENA LEINO-KILPI esh, THT, professori (emerita), Hoitotieteen laitos, Turun yliopisto ja tutkija, Varsinais-Suomen hyvinvointialue IRINA VIRTANEN kliinisen neurofysiologian osastonylilääkäri, dosentti, Turun yliopistollinen keskussairaala MINNA STOLT TtT, professori (ma), Hoitotieteen laitos, Turun yliopisto, Satakunnan hyvinvointialue EEG-rekisteröintiosaamiseen on tunnistettu olevan yhteydessä esimerkiksi omatoiminen EEG-kirjallisuuden lukeminen (8), jolloin tärkeää on tukea työntekijän omaehtoista halua kehittyä ammatillisesti. Koulutuksella on havaittu myös olevan yhteys EEG-rekisteröintiosaamiseen (9), jolloin johtajien tärkeäksi tehtäväksi muodostuu edistää hoitajien mahdollisuuksia osallistua erilaisiin koulutuksiin. Huomioimalla osaamisen tunnistaminen ja arviointi sekä ympäristön tuki voidaan johtaa hoitajien EEG-tutkimukseen liittyvää osaamista ja varmistaa luotettavat tutkimustulokset potilaille.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0NTUwMw==