17 Pro terveys PSYKOLOGINEN TURVALLISUUS EDISTÄÄ ● potilasturvallisuutta ● organisaation ja yksilön oppimista ● työntekijän työhyvinvointia ja sitoutumista työhön ● ryhmän ja toiminnan tehokkuutta. dä virheet oppimistilanteina edistävät psykologista turvallisuutta. Mikä heikentää psykologista turvallisuutta? Johtajan epäystävällisyys ja tavoittamattomuus, liian autoritäärinen johtamistapa, negatiivinen tapa antaa palautetta sekä epäselvä viestintä vaikuttavat heikentävästi psykologiseen turvallisuuteen. Myös yksilön itseluottamuksen ja työkokemuksen puute, aiemmat negatiiviset kokemukset muista ihmisistä tai ääneen puhumisesta sekä pelko muiden ihmisten kuormittamisesta heikentävät psykologista turvallisuutta. Lisäksi sitä heikentävät tiukka ja joustamaton hierarkia, ryhmän uutena jäsenenä oleminen ja toksinen ilmapiiri. Yksilön ja ryhmän muiden jäsenten oma persoonallisuus voi myös vaikuttaa psykologista turvallisuutta heikentävästi. (4,6) Psykologinen turvallisuus lähtökohdaksi Psykologinen turvallisuus on monitahoinen ja moneen asiaan kytkeytyvä ilmiö, johon liittyy lukuisia erilaisia sitä heikentäviä tai edistäviä tekijöitä. Psykologisella turvallisuudella on todettu olevan positiivisia vaikutuksia potilasturvallisuuteen sekä yksilön ja organisaation oppimiseen. Psykologisesti turvallinen ilmapiiri edistää vuorovaikutusta eri ihmisten välillä, ja juuri vuorovaikutus on hoitotyössä ja oppimisessa keskeisessä roolissa. Asiaa voi tarkastella myös toisin päin: psykologisen turvallisuuden puuttuminen työyhteisössä heikentää ryhmän vuorovaikutuskykyä, yksilöiden oppimista ja heijastuu mahdollisesti negatiivisesti myös potilasturvallisuuteen. Erityisesti uusien työntekijöiden tai opiskelijoiden voi olla hankala ilmaista omia ajatuksiaan tai huoliaan ryhmässä, jos he kokevat ympäristön turvattomaksi. Psykologisesti turvallisen ilmapiirin rakentaminen ei tapahdu hetkessä, vaan sen luominen vaatii sitoutumista ja tietoisuutta ilmiöstä sekä koko työyhteisön kaikkien jäsenten panoksen. Työelämän, organisaatioiden ja oppilaitosten sekä johtajien, opiskelijoiden ja työntekijöiden on tärkeää ymmärtää psykologisen turvallisuuden merkitys oppimisen, toimintamallien kehittämisen ja työhyvinvoinnin kannalta sekä tunnistaa siihen yhteydessä olevia tekijöitä. Tämän päivän opiskelijat ovat tulevaisuuden ammattilaisia ja tulevia kollegoitamme. Onkin tärkeää, että sote-alan ammattilaiset tiedostavat jo opiskeluvaiheessa psykologisesti turvallisen ilmapiiJARKKO ALAMÄKI Eh (AMK), TtM, Turun yliopisto, Hoitotieteen laitos KALLE VIITANIEMI-EK Sh (YAMK), AmO, TtK, TtM-opiskelija, Turun yliopisto, Hoitotieteen laitos MAIJA HUPLI Esh, THT, Turun yliopisto, Hoitotieteen laitos LEENA SALMINEN Sh, Th, Professori, Turun yliopisto, Hoitotieteen laitos LÄHTEET 1 Murray JS, Kelly S, Hanover C. Promoting Psychological Safety in Healthcare Organizations. Mil Med. 2022;187(7-8):808-810. 2 Edmondson AC. The fearless organization creating psychological safety in the workplace for learning, innovation, and growth. 2019. Hoboken, N.J: Wiley. 3 Frazier ML, Fainshmidt S, Klinger RL, Pezeshkan A, Vracheva V. Psychological Safety: A Meta-Analytic Review and Extension. Pers Psychol. 2017;70(1):113-165. 4 Ajjawi R, Bearman M, Sheldrake M, Brumpton K, O'Shannessy M, Dick ML, et al. The influence of psychological safety on feedback conversations in general practice training. Med Educ. 2022;56(11):1096-1104. 5 McClintock AH, Fainstad T. Growth, Engagement, and Belonging in the Clinical Learning Environment: the Role of Psychological Safety and the Work Ahead. J Gen Intern Med. 2022;37(9):2291-2296. 6 Remtulla R, Hagana A, Houbby N, Ruparell K, Aojula N, Menon A, et al. Exploring the barriers and facilitators of psychological safety in primary care teams: a qualitative study. BMC Health Serv Res. 2021;21(1):269. rin merkityksen ja luovat ja ylläpitävät omalla toiminnallaan psykologista turvallisuutta niin opiskelu- kuin työelämässäkin. ISTOCKPHOTO
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0NTUwMw==