Pro terveys 8 Suursimulaatio-opetus tukee sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten monialaisen osaamisen kehittämistä. Syksyllä 2024 toteutetussa suursimulaatiossa tarkasteltiin akuutista psykoosista toipuvan asiakkaan monialaista kuntoutusprosessia. Vahvuutta monialaiseen osaamiseen suursimulaatiolla osiaali- ja terveysalan tiedetään olevan jatkuvien muutosten kohteena. Sote-palveluiden tehostaminen hyvinvointialueilla on myös lisännyt tarvetta monialaiselle yhteistyölle (1). Monialaisen yhteistyön avulla sotealan ammattilaiset voivat työskennellä yhdessä saumattomasti. Se edellyttää yhteistyö-, asiakaslähtöisyys-, eettisyys-, palvelujärjestelmä- ja lainsäädäntöosaamista. Monialaisuuden hallinta vaatii opiskelua peruskoulutuksessa sekä jatkuvaa osaamisen päivittämistä ammattilaisilta (2). S OSAAMISEN KEHITTÄMINEN Monialaista näkökulmaa simulaatiolla Yhtenä keinona monialaisen osaamisen kehittämisessä voidaan hyödyntää monialaista suursimulaatio-opetusta (3–5). Simulaatiopedagogiikkaan (6) perustuva suursimulaatio alkaa osaamistavoitteiden ja asiakastapauksen esittelyllä. Tämän jälkeen siinä havainnoidaan eri alojen ammattilaisten toimintaa käsikirjoitetussa asiakastilanteessa, joka esitetään videosimulaatioiden, juontojen tai live-simulaatioiden yhdistelmänä. Osallistujat voivat jakaa näkemyksiään simuloitavasta aiheesta verkkosovelluksessa (esim. Presemo) esitettyjen kysymysten avulla. Suursimulaation lopussa ammattilaiset keskustelevat ja analysoivat kokemuksiaan oppimiskeskustelussa. Osallistujat pystyvät liittymään keskusteluun verkkosovelluksen keskustelualueella. Oppimiskeskustelussa keskeistä on reflektion myötä arvioida asiakkaiden tilanteisiin liittyviä haasteita ja kehittää monialaista yhteistyötä (4). KUVA: JANNE NEVALAINEN
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0NTUwMw==