Pro terveys 24 ” Toinen vuosi opettajana pyörähti käyntiin Toistuvat simulaatiot, ainutlaatuiset opiskelijat Vaikka omasta valmistumisestani sairaanhoitajaksi tulee kuluneeksi vasta kymmenen vuotta, on opiskelu muuttunut niistä ajoista. Itse opiskelin meidän opiskelijoiden Panic Based Learningiksi nimeämällä PBL-metodilla (Problem Based Learning). Nyt pelataan virtuaali- ja pakopelejä ja simuloidaan ikääntymistä ikäpuvulla. Ylipäätään iso osa tunneista on nykyään laboraatio- ja simulaatio-opetusta. Minun työni! KATJA KOSONEN, hoitotyön lehtori Katja Kosonen Hoitotyön lehtori, Metropolia Ammattikorkeakoulu, TtM, Sh YAMK, AmO Aloitan työviikkoni palaverilla kollegan kanssa. Suunnittelemme kohta alkavaa kurssia ja vaihdamme kuulumisia jo käynnissä olevasta kurssista. Sen jälkeen kahlaan läpi sähköpostia ja opiskelijoiden kysymyksiä, tilaan uudelle kurssille Moodle-alustan ja tarkistan Examista pari tenttiä. Jos saisin valita, alkaisivat kaikki maanantait opetuksettomalla ajalla ja perjantait päättyisivät puolestaan opetukseen. Lukujärjestys ammattikorkeakoulussa on kuitenkin opettajalla joka viikko erinäköinen. Lounaan jälkeen on gerontologisen hoitotyön toiminnallinen luento. Opiskelijat pääsevät miettimään, millaista heidän elämänsä on ysikymppisinä ja miten maailma on muuttunut siihen mennessä. Opettaja oppi itsekin Opettamani kurssit ovat jo tuttuja viime vuodelta. Kehitystyötä tehdään kuitenkin jatkuvasti ja jokainen opiskelijaryhmä tekee kurssista aina aivan erilaisen. Tällä viikolla itselleni uutena asiana vierailimme opiskelijaryhmän kanssa Näkövammaisten palvelu- ja toimintakeskus Iiriksessä. Opin taas ihan mielettömästi uutta. Olenkin jo useampaan otteeseen nauranut, kuinka olen ensimmäisen opettajavuoteni aikana oppinut enemmän sairaanhoitajan työstä kuin omien opintojeni tai kliinisen työurani aikana. Nyt toista vuotta aloittaessa on opettamisen suhteen paljon varmempi olo, mutta välillä mietin, miten saan pidettyä tietoni ja taitoni ajantasaisina, kun kaikki muuttuu niin nopeasti. Mitä nyt valmistuvan sairaanhoitajan pitää osata, jotta hän pärjää hoitotyössä vielä 2060-luvulla? Opiskelijalle ne näyttäytyvät ainutlaatuisina oppimiskertoina, samaa simulaatiota kolmesti kuussa vetävälle opettajalle eivät ihan niin ainutlaatuisina. Silti simulaation alkaessa en koskaan tarkalleen tiedä, mitä tulee tapahtumaan vaan opiskelijat onnistuvat yllättämään joka kerta. Yhdessä tekemisestä tukea Opettajaksi valmistuin vasta viime keväänä. Olin onnekas saadessani täysipäiväisen opettajan työn jo ennen valmistumista. Ajankohta oli muutoinkin osuva, sillä
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0NTUwMw==