21 Pro terveys Kainuun sotessa sisäisen viestinnän koettiin onnistuneen vuoden 2020 aikana, kun tarvittiin jatkuvaa tiedottamista muuttuvista ja lisääntyneistä ohjeistuksista. Selkeät viestintäkanavat, erityisesti intranet, auttoivat tutkimuksen tulosten mukaan myös osaltaan rauhoittamaan henkilöstöä. Jatkuvaa kehittämistä Pandemia tarjosi organisaatioille tärkeän oppimiskokemuksen: viestintä ei saa pysähtyä, vaan sen tulee kehittyä jatkuvasti henkilöstön tarpeiden mukaisesti. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että viestintä koettiin Kainuun sotessa aluksi tehokkaaksi, mutta pandemian jatkuessa sen koettiin heikentyneen. Pandemian vaiheet vuosina 2020– 2021 ja vuosina 2022–2023 poikkeavat toisistaan merkittävästi tartuntojen määrän ja luonteen sekä yhteiskunnan toimenpiteiden osalta. Tämän vuoksi viestinnässä ja ohjeistuksissa on voinut ilmetä eroavaisuuksia näinä vuosina. Vuoden 2022 alusta lähtien viestintä koettiin vähemmän sujuvaksi kuin pandemian alkuvaiheessa. Työntekijät kokivat, ettei viestintä ollut yhtä ajantasaista ja kattavaa kuin aikaisemmin. Esihenkilöiden arviot viestinnän onnistumisesta olivat pääosin positiivisempia kuin muun henkilöstön. Opinnäytetyötutkimus tuo esiin tarpeen panostaa henkilöstön digitaalisten taitojen kehittämiseen, jotta viestintä voisi olla tulevaisuudessa entistä tehokkaampaa. Digitaalisten viestintävälineiden käyttöön tulisi perehtyä ja niitä tulisi kehittää, jotta viestintä olisi sujuvampaa myös kriisien ulkopuolella. Sisäisen viestinnän jatkuva parantaminen ja henkilöstön viestintäosaamisen tukeminen ovat avainasemassa. LÄHTEET 1 THL. WHO julisti koronaviruksen kansainväliseksi kansanterveysuhaksi. 2020. https://thl.fi/-/who-julisti-koronaviruksen-kansainvaliseksi-kansanterveysuhaksi 2 Lyly L, Kettunen E, Salminen A, Lappalainen A. Koronapandemian kokemukset ja vaikutukset. Kuntien digitalisaatiokartoitus 2021. https://www.kuntaliitto.fi/tietotuotteet-ja-palvelut/verkkojulkaisut/ kuntien-digitalisaatiokartoitus-2021/koronapandemia 3 Varhelahti M, Mikkilä-Erdmann M. Viestintää teknologian välityksellä asiantuntijaverkostoissa. Media & viestintä. 2016;39(3):161–183. 4 Ristolainen M, Maijala R, Eloranta S. Viestintä osana etäjohtamista terveydenhuollossa. Finnish Journal of eHealth and eWelfare. 2020;12(3):179–186. 5 Ilmarinen. Ilmarisen tutkimus: Korona osoitti vuorovaikutuksen merkityksen työyhteisöissä. Tiedote 24.9.2020. https://www. ilmarinen.fi/ajankohtaista/uutiset-ja-tiedotteet/2020/ilmarisentutkimus-korona-tyoelama/ 6 Merjomaa-Grönberg J. Henkilöstön mielipiteitä COVID 19 -pandemian aikaisesta sisäisestä viestinnästä ja ohjeistuksesta Kainuun sotessa. YAMK-opinnäytetyö. LAB-ammattikorkeakoulu. 2024. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404025556 JOHANNA MERJOMAA-GRÖNBERG Terveydenhoitaja (YAMK), apulaispalveluesihenkilö, Kainuun hyvinvointialue ARJA HORTO TtM, palvelualuepäällikkö, Kainuun hyvinvointialue MARJO HUOVINEN-TERVO THM, hoitotyön johtaja, Kainuun hyvinvointialue PÄIVIKKI LAHTINEN KT, tuntiopettaja, LAB-ammattikorkeakoulu MARITA RITMALA TtT, Magneettiohjelman johtaja, Hoitotyön johto, Helsingin yliopistollinen sairaala INFO • YAMK-opinnäytetyötutkimus (6) toteutettiin Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymässä eli Kainuun sotessa (nyk. Kainuun hyvinvointialue). • Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää henkilöstön mielipiteitä saamastaan COVID-19-virusta koskevasta viestinnästä ja ohjeistuksesta työhönsä. Tavoitteena oli kehittää henkilöstölle kohdennettua pandemian aikaista viestintää ja ohjeistusta tulevaisuutta varten. • Kohderyhmänä olivat kaikki yli 4000 työntekijää, jotka olivat työskennelleet COVID-19-pandemian eli vuosien 2020–2023 välisenä aikana Kainuun sotessa. • Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen poikkileikkaustutkimus, jonka aineisto (n=161) kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella. • Suurin osa aineistosta analysoitiin tilastollisesti kuvaamalla vastauksia prosenttiosuuksina. Avoimen kysymyksen vastaukset (n=67) analysoitiin sisällönanalyysillä. CityShoppari tajalaisten jäsenetuna Tajan jäsenenä sinulle kuuluvat CityShopparin yli 1000 etua ja alennusta, esimerkiksi › Fitness24Seven: liittyminen ilman aloitusmaksua, 2 ensimmäistä kuukautta –50 % alennuksella › Nanso: –20 % Nanson normaalihintaisista tuotteista › BioRex: elokuvaliput arkipäivänä 9 € (maks. 2/hlö.) › Original Sokos Hotel Ilves, Tampere: aamiainen arkipäivinä 12 € (norm. 20 €) › Linko Pizzabar, Helsinki: kaksi vapaavalintaista ruokaa yhden hinnalla › SEA LIFE, Helsinki: pääsyliput 17 € (norm. aikuinen 23 €) (maks. 4 hlö.) › Labyrinth Games Room Escape, Helsinki, Tampere, Turku: Pakohuonepelejä etuhintaan. Tutustu CityShoppari-etuihin ja niiden ehtoihin tarkemmin osoitteessa › cityshoppari.fi Huom! Uusi koodi uusille käyttäjille vuodelle 2025 edun aktivointiin. Ohjeet CityShoppari-edun käyttöön- ottamiseen Tajan Extranetissä › taja.fi/extranet/vapaa-aika/cityshoppari
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0NTUwMw==