Pro terveys 1/2025

Pro terveys 10 Hyvinvointialueuudistus ja muut työelämän muutokset ovat tuoneet johtamiseen uusia vaatimuksia, jotka haastavat sote-alan esihenkilöitä ja heidän työhyvinvointiaan. Miten työnantaja voi tukea esihenkilöiden työssä jaksamista muutoksen keskellä? Avain onnistuneeseen sote-johtamiseen ote-alan toimivuus on merkityksellistä jokaiselle kansalaiselle, sillä sen vaikutukset ulottuvat asiakkaiden hoidon laatuun ja palvelujen saatavuuteen. Hyvinvointialueilla toimintatapojen yhtenäistäminen sekä organisaatiomuutos ovat vielä kesken. Tämän lisäksi sote-alan työntekijöitä ovat viime vuosina kuormittaneet koronapandemia, työvoimapula ja säästämistarpeet (1). Esihenkilöiden rooli muutoksen eteenpäin viejänä ja mahdollistajana on kriittinen. Esihenkilön työhyvinvointi vaikuttaa johtamisen kautta työntekijöiden hyvinvointiin ja sitä kautta edelleen organisaation tehokkuuteen sekä soteuudistuksen onnistumiseen. Hyvinvointialueuudistus ja muutkin työelämän nopeat muutokset ovat tuoneet johtamiseen uusia vaatimuksia, jotka haastavat sote-alan esihenkilöitä. Työ on merkityksellistä mutta myös kiireistä, yksinäistä ja vaativaa (2). Esihenkilöiden työ vaatii monialaista osaamista. Työnkuva on laaja, ja sen mukana tulee myös paineita useasta suunnasta: asiakkaat ja heidän läheisensä, työntekijät, opiskelijat, yhteistyötahot ja johto asettavat kaikki omia odotuksiaan. Päivittäinen päätöksenteko on jatkuvaa tasapainoilua näiden vaatimusten välillä. Lisäksi esihenkilöiltä edellytetään kykyä hallita laajoja kokonaisuuksia. Turun Ammattikorkeakoulun Master Schoolin opinnäytetyössä tutkittiin esihenkilöiden työhyvinvointia, siihen vaikuttavia tekijöitä muuttuvissa sotepalveluissa sekä työnantajan keinoja tukea jaksamista. Kohdeorganisaationa oli Varsinais-Suomen hyvinvointialue, ja toteutus kohdentui kehitysvammahuollon asumispalveluiden lähiesihenkilöihin. Esihenkilöltä odotetaan paljon Opinnäytetyön kyselyyn vastannet esihenkilöt arvioivat oman työhyvinvointinsa kohtuulliseksi, vaikka heidän työssään S ESIHENKILÖIDEN TYÖHYVINVOINTI on paljon kuormitusta ja stressiä. Esihenkilöt kokivat, että sillä hetkellä heidän työssä jaksamistaan ja työhyvinvointiaan tukivat erityisesti työn merkityksellisyys sekä kollegojen ja oman esihenkilön tuki. Esihenkilöt arvostivat myös työn joustavuutta, liukuvaa työaikaa sekä mahdollisuutta tehdä osittain etätyötä. Esihenkilöt ovat sitoutuneita, ja motivoituneita ja haluavat tehdä työnsä hyvin mutta tarvitsevat myös tukea ja arvostusta muutoksen keskellä. Yksi esihenkilö kiteytti esihenkilötyön moninaisuuden ja vaativuuden sekä kokemuksen arvostuksen ja huomion puutteesta osuvasti: “Esihenkilöltä odotetaan paljon. Odotetaan läsnäoloa, kuuntelemista, teknistä ja tietotaidollista osaamista, visioita, pelisilmää, moraalista tajua, vahvuutta ja herkkyyttä yhtä aikaa, työntekijöiden murheiden ymmärtämistä ja toiveiden täyttämistä. Aika harvoin kysytään, miten esihenkilöt työssään jaksavat ja miten he voivat.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU0NTUwMw==